رئیس اتحادیه بارفروشان:

بارهای هندوانه روانه گاوداری‌ها می‌شود

کدخبر: ۲۰۹۳۲۰
حسن صابری رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: چند روزی است که به دلیل کشت بیش از نیاز هندوانه، پیاز و سیب‌زمینی در میدان بارفروشان روی دست‌مان مانده است.

به گزارش اقتصادنیوز، حسن صابری در گفت‌وگو با فارس، در مورد افزایش عرضه بیش از نیاز در مورد محصولات همچون پیاز و سیب‌زمینی خاطرنشان کرد: از آن طرف می‌گویند هر کیلو هندوانه 200 لیتر آب مصرف می‌کند و باید پرسید، در کشور کم‌آبی همچون ما کشت بیش از نیاز هندوانه چه مفهومی دارد که اکنون چند روزی است بارهای هندوانه روی دست‌مان مانده و کیلویی 300 تومان هم نمی‌خرند.

وی افزود: برای آنکه بتوانیم هزینه باربری را بپردازیم، برخی از بارهای هندوانه روانه گاوداری‌ها می‌شود تا حداقل پول بار آن تأمین شود و رسماً چیزی دست کشاورز را نمی‌گیرد.

رئیس اتحادیه بارفروشان همچنین از افزایش تولید سیب‌زمینی و پیاز و هندوانه و ماندن آن در بازار خبر داد و گفت: کسی نیست که کشاورزان را راهنمایی کند و به آنها مشاوره بدهد که چه محصولی کشت کنند، تا در فصول مختلف بازار خود را داشته باشند.

صابری در ادامه گفت: اگر بگویند محصولی را در منطقه نکارید، قاعدتاً وضعیت نباید به این شکل باشد که فصلی با اضافه برداشت مواجه باشیم و فصلی دیگر با کمبود محصول که قیمت آن روند فزاینده‌ای بگیرد.

همه ساله در فصل کشت بهاره و کشت پاییزه به دلیل عدم توازن کشت با کمبود یا تولید بیش از نیاز بازار در محصولاتی همچون سیب‌زمینی، پیاز، گوجه‌فرنگی و یا هندوانه مواجه هستیم که هم موجب افزایش قیمت در بازار شده و یا سبب ضرر و زیان کشاورزان می‌شود.

وزارت جهاد کشاورزی چند سالی است که ادعا می‌کند طرح الگوی کشت را به اجرا درآورده تا به طور مشخص اعلام کند که در هر منطقه‌ای با توجه به نوع آب و هوا و میزان آب‌بری محصول بهتر است، تا سه محصول کشاورزی کشت شود. اتفاقی که ظاهراً هنوز محقق نشده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید