شرایط تأسیس شرکت‌های تعاونی مسکن بافت فرسوده تسهیل شود

کدخبر: ۲۰۹۴۶۰
وزیر راه تأکید کرد: در صورت اجرا و بازنگری شرایط ایجاد تعاونی‌های بازآفرین شهری می‌توانیم از تعاونی‌های مسکن بافت فرسوده حمایت کنیم.

به گزارش به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در چهلمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار که با موضوع بررسی پیشنهاد عضویت نیروی انتظامی در کارگروه شبکه ملی سمن‌ها و ارائه گزارش اقدامات معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری برگزار شد، در خصوص ارائه گزارش اقدامات انجام شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محلات هدف بازآفرینی شهری ضمن تأکید بر ضرورت بازنگری شرایط ایجاد تعاونی‌های مرتبط با امر بازآفرینی، بیان کرد: قطعا در صورت اجرای این بازنگری و اتخاذ تصمیمات بهتر ما نیز می‌توانیم از فعالیت‌ها حمایت کرده و در این راستا قدم برداریم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه کانالیزه شدن امتیازات از طریق تعاونی‌ها قطعا به ضرر آن‌ها خواهد بود، گفت: به عقیده من با توجه به سیاست‌های کلی نظام و دستورات مقام معظم رهبری ایجاد شرایطی که در آن فضایی برای رقابت وجود نداشته باشد اشتباه بوده و به زیان فعالیت تعاونی‌ها خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان این مطلب که تعاونی‌های موفق همه بر اساس موضوع ایجاد شده و مبنای تشکیل آنها جغرافیا نبوده است، گفت: بدون شک روستا، محله و شهرستان موضوع ایجاد یک تعاونی نبوده و مواردی از قبیل مسکن و غیره می‌توانند در این حوزه نقش داشته باشند.

به گفته آخوندی، زمانی که جغرافیا دلیل و موضوع ساخت یک تعاونی می‌شود تمام اهالی آن منطقه را مجبور به عضویت در آن تعاونی می‌کند، اقدامی که قطعا غیرقانونی و نادرست محسوب می‌شود.

وی ایجاد تعاونی‌ها بر مبنای یک قابلیت را امری ضروری دانست و گفت: درحال حاضر قوانین لازم برای ایجاد تعاونی‌ها وجود دارد و وظیفه ما تنها جهت‌دهی به آنهاست به طور مثال در بخش مسکن در اجرای برنامه ملی بازآفرینی یک تعاونی می‌تواند در قالب کار توسعه‌گران و سرمایه‌گذاری مسکن بوده و دیگری به عنوان یک تعاونی مهندسی و عملیات ساخت واحد‌های مسکونی عمل کند.

آخوندی در ادامه بی‌تعریفی فعالیت تعاونی‌ها را مشکل اصلی آنها در زمان کنونی دانست و گفت: شما باید برای عملکرد بهتر و تخصصی‌تر تعاونی‌ها یک سیستم برای آنها تعریف کنید، قطعا اگر یک تعاونی در رابطه با سرمایه‌گذاری و اخذ تسهیلات کار می‌کند دیگر نمی‌تواند به صورت تخصصی در امر مهندسی نیز ورود پیدا کند، امری که در صورت تحقق مورد حمایت ویژه وزارت راه و شهرسازی نیز قرار خواهد گرفت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید