هشدار یک سرمایه‌دار آمریکایی درباره آینده اقتصاد جهان

کدخبر: ۲۱۰۶۵۶
یک سرمایه‌دار و کارشناس اقتصادی آمریکایی گفت: شواهد نشان می‌دهد که جهان در آستانه یک بحران بزرگ اقتصادی قرار دارد و هم‌اکنون ما در آرامش پیش از طوفان هستیم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ پیتر شف، سرمایه‌دار، سرمایه‌گذار، نویسنده و کارشناس اقتصادی ضمن هشدار نسبت به بروز یک بحران اقتصادی شدید در جهان گفت: بانک مرکزی فدرال آمریکا در زمینه در نظر گرفتن نشانه‌های پیش از وقوع بحران کاملاً بی‌توجه و ناآگاه است.

وی با انتقاد شدید از بانک مرکزی فدرال آمریکا گفت: هیچ نشانه‌ای از آگاه بودن مقامات این بانک و اقدام جهت حل بحران وجود ندارد و آنها همان راهی که در بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ رفتند هم‌اکنون در پیش گرفته‌اند.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون نرخ بازدهی اقتصادی در بازارهای مالی به سطوحی رسیده است که از ۱۰ سال گذشته و پیش از وقوع رکود بزرگ اقتصادی بی‌سابقه بوده است. این یک نشانه بسیار بد برای اقتصاد در بازارهای بورس به حساب می‌آید. 

این سرمایه‌دار بزرگ آمریکایی گفت: نرخ بهره بانکی ۱۰ ساله در آمریکا هم‌اکنون زیر ۳ درصد است و اگر نرخ بهره ۳۰ ساله را در نظر بگیریم این رقم به ۳.۱۵ درصد یعنی کمی بالاتر از ۳ درصد افزایش می‌یابد، ولی چرا باید باور کنیم که این قضیه ادامه خواهد یافت. 

وی ادامه داد: اگر شما به دوران جنگ جهانی دوم و متوسط نرخ بازدهی سهام در آن زمان رجوع کنید متوجه می‌شوید که این نرخ‌های پایین، یک کج‌راه بوده و غلط است. در آن زمان نرخ سود برای مدت زمان زیادی پایین بود و شف معتقد است قرار نیست برای همیشه نرخ بهره پایین بماند.

شف این سوال را مطرح کرد که پرواضح است که بازارهای مالی فرض کردند که نرخ بهره ۱۰ ساله اوراق قرضه دولتی برای ۲۰ یا ۳۰ سال آینده نیز کمی بالاتر از ۳ درصد باقی خواهد ماند. به نظر من این احمقانه است و سوال اینجاست که چرا باید افراد چنین فکری کنند. نرخ بهره کنونی که حدود ۳ درصد است به‌راحتی می‌تواند به ۴ یا ۵ درصد افزایش یابد.

وی گفت: اگر سیاست‌های بانک مرکزی فدرال آمریکا تغییر نکند و یا حداقل به‌طور لفظی به این سیاست‌ها ادامه دهند، نرخ بهره بانکی در آمریکا به‌راحتی می‌تواند رکورد ۳ درصد را بشکند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید