مشاور جهانگیری مطرح کرد

تیم اقتصادی دولت مقید به اقتصاد آزاد است اما ...

کدخبر: ۲۱۱۱۱۰
روزنامه اعتماد در گفت‌وگو با مشاور معاون اول رئیس جمهوری به سیاست‌های ارزی دولت پرداخته است و این سوال را مطرح می‌کند که چرا دولت با وجود بهره بردن از تیم اقتصادی معتقد به سازوکار بازار، چرا سراغ چنین تصمیم‌گیری‌هایی رفته است؟

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «چرا دولت به سمت سیاست‌های جدید ارزی رفت؟» به سراغ سید مصطفی موذن‌زاده، مشاور معاون اول رییس‌جمهوری رفته است و در ابتدا با اشاره به نقدهای صریح اقتصاددانان از تصمیم‌های اخیر ارزی دولت، این سوال را مطرح می‌کند که چه عواملی سبب شده این تصمیم‌ها تا این حد نقد‌برانگیز باشد؟

موذن‌زاده در پاسخ عنوان کرد: وجود افرادی همچون دکتر جهانگیری، نیلی، آخوندی، نهاوندیان، شریعتمداری، سیف و... نشان می‌دهد که آنان به هیچ‌وجه با بگیر و ببند و بخشنامه‌نویسی میانه‌ای ندارند و مایلند بر اساس نظام عرضه و تقاضا اقتصاد ایران مدیریت شود. در عمل هم دیده می‌شود که ظرف سال‌های گذشته چنین دیدگاهی در تصمیم‌گیری‌ها وجود داشته است. البته به اینگونه نبوده که دولت کاملا خود را از حیطه قیمت‌گذاری و نظارت بیرون بکشد چون همان‌گونه که مطلعید به هرحال جامعه ما هنوز از دولت توقع دارد که وقتی قیمت‌ها بالا می‌رود مداخله کند.

وی در ادامه گفت: هر چقدر دولت در این زمینه خود را مقید به اقتصاد آزاد بداند چون مشروعیت خود را از رای همه مردم گرفته ناچار است به این نظر افکار عمومی احترام بگذارد. مردم انتظار دخالت از دولت را دارند و نمی‌توان به راحتی از این واقعیت چشم پوشید. در سیاست‌های اخیر ارزی دولت به نوعی مجبور به این تصمیم‌گیری شد و شرایط به مجموعه تیم اقتصادی تحمیل شد تا آنان برای التیام این بازار تصمیم‌های سختگیرانه‌ای بگیرند.

مشاور اسحاق جهانگیری می‌گوید: بنده هم قبول دارم که چنین سیاست‌هایی برای بلندمدت کاربرد ندارد اما به هر حال شرایط به گونه‌ای رقم خورد که در کوتاه‌مدت این تصمیم گرفته شود. اگر فضای سیاسی و اقتصادی کشور طبیعی بود، چنین تصمیم‌هایی اتخاذ نمی‌شد اما به هر حال همه می‌دانیم که فضای سیاسی کشور به گونه‌ای نبود که در بستری آرام این تصمیم‌گیری‌ها رخ دهد.

مصطفی موذن زاده در پایان با بیان اینکه در شرایط کنونی دولت زیر فشار است گفت: ما نمی‌گوییم نقد نکنند. اتفاقاً باب نقد باز است. اما وقتی این انتقادات به صورت هجمه خود را نشان می‌دهد طبیعتا سیاستگذار ممکن است تحت‌تاثیر قرار بگیرد و تا حدی تمرکز خود را از دست بدهد. بنده معتقدم باید به این جمع‌بندی برسیم که قطار اقتصاد ایران در حال حرکت است.  طبیعتا سنگ زدن به این قطار به صلاح نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید