اقتصادنیوز بررسی کرد:

افزایش دو نیم برابری پرداخت تامین اجتماعی به مستمری بگیران در دوره حسن روحانی

کدخبر: ۲۱۱۱۱۱
اقتصادنیوز: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی امروز (دوشنبه) با اعلام اینکه در سال 96 حدود 74 هزار میلیارد تومان به افراد تحت پوشش تامین اجتماعی پرداخت شده است گفت: از این مبلغ، 52 هزار میلیارد تومان به مستمری بازنشستگان اختصتص یافته است.
افزایش دو نیم برابری پرداخت تامین اجتماعی به مستمری بگیران در دوره حسن روحانی

به گزارش اقتصادنیوز، سیدتقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی امروز اعلام کرد: در سال ٩٦ حدود ٧٤ هزار میلیارد تومان برای خدمت رسانی به جامعه تحت پوشش این سازمان هزینه شده است که ٥٢ هزار میلیارد تومان از این مبلغ برای پرداخت مستمری بازنشستگان اختصاص یافته است. این در حالی است که در سال 92 مبلغ پرداختی سازمان تامین اجتماعی بابت مستمری بازنشستگان 22 هزار میلیارد تومان بوده است. آماری که از رشد 120 درصدی  این مبلغ در چهار سال گذشته حکایت دارد. همچنین در طول این سال‌ها مبلغ مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی 110 درصد افزایش یافته است. رشدی که نشان می‌دهد افزایش مستمری‌ها در همه این سال‌ها بیشتر از نرخ تورم بوده است.

مبلغ 52 هزار میلیارد تومان اعلام شده نشان می‌دهد که سازمان تامین اجتماعی به‌طور میانگین ماهانه 4 هزار و 300 میلیارد تومان بابت مستمری بازنشستگان پرداخت می‌نماید. مبلغی که در سال 92 به‌طور میانگین ماهانه یک هزار و 830 میلیارد تومان بوده است. اگر تعداد مستمری بگیران بازنشسته تامین اجتماعی را مطابق آمار سال 96 حدود یک میلیون و 800 هزار نفر در نظر بگیریم، هر مستمری بگیر بازنشسته ماهانه مبلغی در حدود 2 میلیون و 400 هزار تومان دریافتی دارد.

اگر تعداد اعضای خانواده هر مستمری بگیر بازنشسته را 3 نفر در نظر بگیریم، پرداختی تامین اجتماعی به ازای هر عضو خانواده بازنشستگان، مبلغ 800 هزار تومان پرداختی دارد. این در حالی است که برای یک خانوار 4 نفره این مبلغ 600 هزار تومان به ازای هر نفر خواهد شد.

در مقام مقایسه می توان این مبالغ را در کنار یارانه‌ 45 هزار تومانی که دولت برای حدود 70 میلیون ایرانی در نظر گرفته است، قرار داد. با این حساب، یارانه پرداختی دولت به شهروندان ماهانه 3 هزار و 150 میلیارد تومان است. این بدان معناست که کل مبلغی که دولت هر ماه به 70 میلیون ایرانی به‌عنوان یارانه پرداخت می‌کند، بیش از هزار میلیارد تومان کمتر از مبلغی است که سازمان تامین اجتماعی به حدود 6 میلیون مستمری بگیر اصلی و تبعی تحت پوشش این سازمان است. این اختلاف محسوس در صورتی‌که برای یک سال محاسبه شود بیشتر به چشم می‌آید.

اگر مبلغ 3 هزار و 150 میلیارد تومانی که دولت برای یارانه هر ماه می‌پردازد را در 12 ماه سال ضرب کنیم مبلغی معادل 37 هزار و 800 میلیارد تومان خواهد شد.

این ارقام حکایت از این واقعیت دارد که: «در سال 96، مبلغی که دولت برای یارانه حدود 70 میلیون ایرانی پرداخته است، حدود 14 هزار میلیارد تومان کمتر از مبلغی بوده که سازمان تامین اجتماعی به مستمری بگیران بازنشسته و خانواده‌ آن‌ها پرداخت کرده است.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید