التهاب بازار ارز نشات گرفته از چیست؟

کدخبر: ۲۱۱۲۶۶
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه نوسانات اخیر بازار ارز حلقه‌های مختلفی دارد و تنها یک عامل در آن تاثیرگذار نیست، گفت: خرید و فروش خیابانی ارز و انبار کردن ارز در خانه‌ها، به اتفاقات اخیر بازار ارز دامن زد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اقتصادآنلاین؛ عزت الله یوسفیان ملا در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصادآنلاین اظهار داشت: عوامل موثر در نوسانات بازار ارز مانند حلقه‌های یک زنجیر است و بنابراین کارهایی که باید در زمینه مدیریت و نظارت بر این بازار انجام شود، تنها متوجه بانک مرکزی نیست و باید تعداد زیادی از ارگان‌ها و نهادها در این رابطه انجام وظیفه کنند.

یوسفیان ملا با بیان اینکه قطعا مقصر تمام اتفاقاتی که در بازار ارز رخ داده، بانک مرکزی نیست، گفت: علاوه بر اینکه دلال بازی و خرید و فروش خیابانی ارز و انبار کردن ارز در خانه‌ها در نوسانات اخیر بازار ارز تاثیر داشته، اجرا نشدن کامل برجام، مشکلات بین بانکی و سوئیفت‌هایی که اتفاق نیفتاد، در وضعیت فعلی بازار ارز موثر است.

نماینده مردم آمل در مجلس در ادامه افزود: در حال حاضر با مسایلی مانند خرید و فروش غیرمجاز و قاچاق ارز روبرو هستیم و برخورد با این مسایل در حیطه اختیارات و وظایف بانک مرکزی نیست، بلکه باید نهادهایی مانند شورای عالی امنیت ملی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای رسیدگی و اقدام در خصوص این مسایل وارد عمل شوند و به وظایفی که دارند، عمل کنند.

یوسفیان ملا با بیان اینکه برخی افراد با یک تلفن اقدام به خرید و فروش ارز می کنند، گفت: برای برخورد با این افراد که نظم و آرامش بازار ارز را به هم می زنند، بانک مرکزی یا وزارت امور اقتصادی و دارایی نیروی انتظامی و قوه قهریه در اختیار ندارد و باید نهادهایی که این قوا را در اختیار دارند، وارد عمل شوند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه ابتکار عمل بازار ارز تنها در دست دولت نیست و عده ای در پوشش قانونی نسبت به اعمال تغییراتی بازار ارز اقدام می کنند، اظهار داشت: باید توجه کنیم که در کشور ما مساله ارز صرفا تابع شرایط اقتصادی نیست، بلکه اقتصاد ایران از مسائل سیاسی هم تاثیر می گیرد و اتفاقات سیاسی و بین المللی بر بازار ارز ایران سایه می اندازد و تاثیرات خود را دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: تا زمانی که دست عده ای در امور ارزی و اقتصادی باز است و به هر شکلی که بخواهند اقدام به واردات کنند، مدیریت بازار ارز با دشواری‌ها و پیچیدگی‌هایی همراه خواهد بود.

یوسفیان ملا با انتقاد از سیاست یک بام و دو هوا در مدیریت بازار ارز گفت: در کشور ما نابسامانی و سیاست‌های متفاوت در مدیریت بازار در کنار مسائل سیاسی و بین المللی موجب تشدید التهاب در بازار ارز می شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید