کتابخانه مجلس عوام بریتانیا پیش‌بینی کرد

بروز بزرگ‌ترین شکاف فقیر وغنی تاریخ تا یک دهه دیگر/ سلطه 1 درصدی‌ها

کدخبر: ۲۱۱۴۶۸
اقتصادنیوز: یک بررسی اقتصادینشان داد ثروتمندترین مردم دنیا که حدودیک درصد از جمعیت کره زمین را تشکیل می‌دهند تا سال 2030 کنترل دو سوم ثروت جهان را به دست خواهند گرفت. اعلام این نتایج این تحقیق سبب شده است که برخی نهادهای جهانی برای تعدیل این شرایط خواستار اقدامات یکپارچه و موثر کشورهای مختلف شوند.
بروز بزرگ‌ترین شکاف فقیر وغنی تاریخ تا یک دهه دیگر/ سلطه 1 درصدی‌ها
به گزارش اقتصادنیوز این بررسی هشداری درزمینه تجمع ثروت به رهبران جهان مخابره کرده‌است. انحصار ثروت در دست این گروه کوچکسبب می‌شود آتش خشم و بی‌اعتمادی بسیاری از اقشار فرودست در دهه‌های آینده را شعله‌ور کند. طبق نظر برخی از جامعه‌شناسان غربیتنها راه پیشگیری از چنین وضعیتی، اقداماتی است که توازن را باردیگر را برقرار کنند.
به گزارش اقتصاد نیوزکتابخانه مجلس عوام انگلستان با انجام پژوهشی نشان داد اگر روندهایی که از زمان بحران اقتصادی 2008 پدپد آمده‌اند ادامه پیدا کنند، یک درصد ثروتمندترین مردم جهان تا سال 2030 کنترل 64 درصد از ثروت جهان را در اختیار خواهند گرفت.  حتی اگر خطر سقوط مالی را هم در نظر بگیریم و ارزش دارایی‌های این افراد را در دوره طولانی‌تری محاسبه کنیم، باز هم این یک درصد بیش از نیمی از ثروت جهان را تا سال 2030 در دست خواهند داشت. 
از سال 2008 تا کنون ثروت این یک درصد متمول، با نرخ متوسط سالانه 6 درصد رشد کرده است. این در حالی است که ثروت مابقی 99 درصد جمعیت کره زمین به طور متوسط سالانه 3 درصد افزایش یافته است. اگر این رویه ادامه بیابد مجموع ثروت یک درصد توانگر از 140 تریلیون دلار کنونی تا سال 2030 به 305 تریلیون دلار خواهد رسید.  تحلیلگران عقیده دارند ثروت از آن رو در قله هرم تجمع می‌یابد که نابرابری در درآمدها در سال‌های اخیر شدت یافته است، نرخ پس‌انداز در میان ثروتمندان بیشتر است و تجمع دارایی‌ها نیز این روند را تقویت می‌کند. از سوی دیگر ثروتمندان سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در کسب‌و‌کارها، بازار سهام و سایر دارایی‌های مالی صورت می‌دهند که سود سرشاری نصیب آن‌ها می‌کند، در حالی که سایرین از چنین سودهایی بی‌بهره‌اند.
جورج فریمن، عضو محافظه‌کار پارلمان انگلستان و مسوول پیشین هیئت سیاست‌گذاری نخست‌وزیر، در این باره گفت:«نوع بشر تا کنون شاهد چنین شکافی در سطح درآمدها نبوده است، اما از سوی دیگر سطح استاندارد زندگی انسان نیز هرگز با چنین سرعتی افزایش نیافته است. در سراسر جهان میلیون‌ها نفر از فقر نجات می‌یابند، اما سرعت ارائه نوآوری‌های فناورانه  و جهانی‌سازی چالش‌های بسیاری هم به وجود آورده است. اگر بخواهیم از بزنگاه جهانی‌سازی به سلامت عبور کنیم، نیازمند تفکر تازه‌ای هستیم که مبتنی بر توسعه فرصت‌ها، تغییر الگوهای مالکیت و نگاه بشردوستانه است.»
یکی از مهم‌ترین پیش‌زمینه‌ها برای کنترل این شرایط افزایش بهره‌وری است، چرا که منجر به افزایش سطح دستمزدها و اصلاح بازارهای سرمایه خواهد شد و به توسعه برابری کمک خواهد کرد. دنی دورلینگ استاد دانشگاه آکسفورد نیز نتایج این پژوهش را واقع‌گرایانه ارزیابی می‌کندو می‌گوید:«حتی اگر هم‌اکنون رشد درآمد ثروتمندترین افراد متوقف شود، باز هم ظرف چند سال آینده شاهد رشد ثروت این افراد خواهیم بود. پیش از این در سال 1913 نیز شاهد نقطه عطفی در نابرابری درآمدها بودیم، اکنون فاصله زیادی با آن شرایط نداریم. حتی در صورتی که امروز نابرابری را کاهش دهیم طی چند دهه پیش‌رو شاهد رشد آن خواهیم بود.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید