هشدار ۱۱۴۰ اقتصاددان درباره وقوع «رکود بزرگ در آمریکا»

کدخبر: ۲۱۱۸۹۳
بیش از ۱۱۰۰ اقتصاددان با ارسال نامه‌ای به کنگره با انتقاد از سیاست‌های مالی دونالد ترامپ، درباره وقوع «رکود بزرگ در آمریکا» هشدار دادند.

به گزارش اقتصادنیوز  به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی هافینگتن پست، یک هزار و 140 اقتصاددان از جمله 14 برنده جایزه نوبل اقتصاد با ارسال نامه ای به کنگره آمریکا درباره تکرار اشتباهات تجاری مشابه به آنچه در دهه 1930 رخ داد و موجب وقوع «رکود بزرگ در آمریکا»  شد، هشدار دادند.

این نامه در حالی به کنگره آمریکا ارسال شده است که قدرت های اقتصادی جهان به واسطه اقدامات اخیر ترامپ در خصوص افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیم در آستانه جنگ تجاری قرار دارند.

این نامه، هشداری مشابه به آنچه در سال 1930 رخ داد، تلقی می شود. در سال 1930، هزار و 28 اقتصاددان از کنگره آمریکا خواستند تا تصویب قانون تعرفه «اسموت هاولی» رد کند. به باور کارشناسان اقتصادی، تصویب این قانون موجب عمیق شد رکود اقتصادی می شد.

در بخشی از نامه هشدار آمیز اقتصاددانان آمده است: موانع تجاری ناشی از موضع حمایت گرانه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از تولیدات داخلی و خروج او از توافق نامه های تجاری بین المللی بیشتر از آنکه به مردم این کشور کمک کند به آنها آسیب خواهد رساند. امروزه، مردم آمریکا با موج جدیدی از فعالیت های حمایت گرانه ترامپ شامل خروج یا عقب نشینی از توافقنامه های مالی، اختلاف نظر در خصوص تعرفه های جدید  و تحمیل آن بر برخی کالاهای خاص مانند فولاد و آلومینیوم، مواجه هستند.

در ادامه این نامه خطاب به مقامات کنگره آمده است: در سال 1930، کنگره، نصیحت اقتصاددانان را نپذیرفت و در نهایت مردم آمریکا هزینه بی توجهی را پرداخت کردند. در این نامه، قویا از شما می خواهیم این اشتباه را تکرار نکنید.

کارشناسان معتقدند موانع تجاری که بخشی از سیاست های اقتصادی دولت ترامپ است، موجب افزایش قیمت ها خواهد شد. در نهایت، مصرف کنندگان آمریکایی باید بهای این اشتباه را پرداخت کنند و این به بحرانی بزرگ منجر خواهد شد.

ترامپ‌ ماه گذشته میلادی، تعرفه‌های گمرکی واردات فولاد و آلومینیم به آمریکا را به ترتیب ۲۵ درصد و ۱۰ درصد افزایش داد. رئیس جمهوری آمریکا با این حال، کانادا و مکزیک که شرکای خود در توافقنامه تجارت آزاد کشور‌های آمریکای شمالی هستند از شمول این قانون معاف کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید