تحویل یک میلیون قطعه سکه به بانک ملی

کدخبر: ۲۱۱۹۵۶
اقتصادنیوز: یک مقام مسئول بانک مرکزی اعلام کرد: بانک مرکزی یک میلیون قطعه سکه تمام بهار آزادی برای توزیع سکه‌های پیش‌فروش شده با سررسید یک ماهه، به بانک ملی تحویل داده است.
تحویل یک میلیون قطعه سکه به بانک ملی

به گزارش اقتصادنیوز، پیش‌تر اعلام شده بود که بیش از یک میلیون سکه با سررسید یک ماهه پیش‌فروش شده است. سکه‌هایی که با قیمت یک میلیون و 590 هزار تومان توسط مردم پیش‌خرید شده است. حالا با اعلام یک مقام مسئول بانک مرکزی، با تحویل این یک میلیون سکه به بانک ملی ایران، از 26 اردیبهشت ماه توزیع سکه‌ها آغاز خواهد شد و طبق موعد یک ماهه به خریداران تحویل خواهد شد.

با توجه به قیمت یک میلیون و 590 هزار تومانی پیش‌فروش سکه با سررسید یک ماهه و تعداد بیش از یک میلیون سکه پیش‌فروش شده، حجمی معادل یک هزار و 600 میلیارد تومان نقدینگی بابت پیش‌خرید یک ماهه به سکه‌های طلا تبدیل شده است.

از طرفی اگر طلای موجود درهر سکه تمام بهار را 7.3 گرم در نظر بگیریم، یک میلیون سکه پیش‌فروش شده وزنی معادل 7 میلیون و 300 هزار گرم خواهد داشت. به عبارت دیگر در این مدت تا کنون دست‌کم 7.3 تن طلا از ذخایر بانک مرکزی به سکه تبدیل شده و در بازار به ریال تبدیل شده است.

با توجه به قیمت متوسط جهانی طلای 24 عیار به قیمت هر انس 1315  دلار، از ضرب 234 هزار و 700 انس طلای پیش فروش شده در قیمت جهانی هر انس طلا، مبلغی معادل 308 میلیون و 630 هزار و 500  دلار برآورد می‌شود.

این مبلغ با دلار 4200 تومانی روی کاغذ، حدود 1 هزار و 297 میلیارد تومان ارزش دارد.

اما اگر همین مبلغ را با قیمت غیررسمی دلار در بازار یعنی با دلار 5200 تومانی محاسبه کنیم، ارزش کل به مبلغی در حدود 1 هزار و 605 میلیارد تومان خواهد رسید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید