انتقاد اسحاق جهانگیری از خرید ارز از بازار سیاه برای واردات

کدخبر: ۲۱۲۱۹۱
معاون اول رییس جمهور با اشاره به انتشار اخبار بدون مبنا و بی اساس درخصوص خرید و فروش ارز در بازار غیر رسمی گفت: با توجه به اینکه دولت نیازهای واقعی ارزی را تامین می کند و اگر کسی برای واردات کالا نیاز به ارز داشته باشد می تواند با مراجعه به نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما) ارز به قیمت مصوب 4200 تومان دریافت کند، منطقی نیست که کسی برای واردات کالا از بازار سیاه ارز تهیه کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم،  اسحاق جهانگیری امروز یکشنبه در جلسه ستاد اقتصادی ساماندهی امور ارزی کشور با اشاره به حمایت همه دستگاه ها و ارکان نظام از اجرای سیاستهای جدید ارزی افزود: این سیاست ها موجب جلوگیری از خروج سرمایه های ملی، مقابله با قاچاق، حمایت از تولید داخلی و نیز ایجاد اطمینان در مردم و فعالان اقتصادی برای ثبات و پیش بینی پذیر کردن اقتصاد کشور می شود و دولت کمترین تردیدی درخصوص موفقیت این سیاست ها ندارد و با قدرت این سیاست ها را اجرایی خواهد کرد.

جهانگیری بیان کرد: متاسفانه اخبار نادرستی که منبع آن مبهم و نامشخص است توسط برخی رسانه ها تیتر می شود اما وقتی پرسیده می شود این میزان ارز کجا و با چه منظوری خرید و فروش شده است؟ پاسخ می دهند کسانی به آنها اینطور گفته اند که البته نباید به این اطلاعات غیرصحیح اتکا کرد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه موضوع مدیریت بازار ارز کشور و تامین نیازهای واقعی مردم به ارز موضوع اصلی دولت است، اظهار داشت: نیازهای جاری کشور به ارز، با بازگشت ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصاد مرتفع خواهد شد و در این زمینه برنامه ریزی شده است تا همانند سال گذشته حداقل ماهانه 3 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به چرخه اقتصاد کشور بازگردد.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: دولت به اندازه کافی ابزار لازم برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به کشور را دارد و با هماهنگی همه صادر کنندگان در صدد است علاوه بر شفاف سازی مبادلات ارزی و پولی، اقتصاد کشور را در برابر تکانه های خارجی مقاوم سازی کند.

جهانگیری افزود: با اختصاص منابع اعتباری و ریالی لازم برای خرید ارز به قیمت رسمی از صادر کنندگان کالا توسط بانک مرکزی، روند واریز ارز ناشی از صادرات غیرنفتی به اقتصاد کشور تسریع خواهد شد.‌

سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به فروش 2 میلیارد و 700 میلیون دلار به قیمت مصوب برای واردات کالاهای اساسی و اختصاص 100 میلیون یورو ارز مسافری، دانشجویی و درمانی از زمان اجرای سیاست های جدید ارزی، از هماهنگی با بانک شهر و صرافی این بانک بعنوان متولی تامین ارزی و ریالی نمایشگاه کتاب خبر داد و گفت: خوشبختانه هر روز شاهد استقبال بیشتر صادر کنندگان و وارد کنندگان از سامانه نیما هستیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید