بازار مسکن / رشد هیجانی قیمت‌ها، کاهش معاملات و احتمال بازگشت رکود + جدول

کدخبر: ۲۱۲۳۱۹
در ماه‌های گذشته با رشد هیجانی و غیرقابل پیش‌بینی قیمت مسکن، معاملات در بازار مسکن به شدت کاهش یافته است. رشد قیمت و افت معاملات خبر از بازگشت رکود به بازار مسکن را می‌دهد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا؛ تحلیل‌های اغلب کارشناسان حوزه مسکن در سال گذشته حکایت از رونق این بازار در سال ۹۷ داشته و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که با توجه به مواردی از قبیل واقعی‌تر شدن قیمت مسکن با توجه به رکود چند ساله و همچنین افزایش قدرت خرید متقاضیان واقعی بر اثر اعطای تسهیلاتی مانند وام مسکن خانه‌اولی‌ها خرید و فروش در این بازار با رشد همراه شود.

بر این اساس پیش‌بینی می‌شد که با رونق گرفتن معاملات، بازار مسکن که در سال‌های گذشته بازدهی منفی داشت، برای سرمایه‌گذاران جذابیت بیشتری پیدا کند و تحلیل‌گران رشد قیمتی در حد تورم و حتی کمی بیشتر از آن را برای این بازار متصور بودند.

اما آمارهای منتشر شده در فروردین ماه سال جاری تحولاتی بیش را نشان می‌دهد و عواملی مانند نوسانات بازارهای موازی مانند بازار طلا و ارز بیشترین اثرگذاری را بر این بازار داشته تا جایی که اثرات روانی ناشی از آن باعث خودداری از عرضه بخشی از واحدهای مسکونی آماده عرضه به بازار از سوی برخی سرمایه گذاران و سازندگان به امید رشد بیشتر قیمت‌ها شده است. به نحوی که بسیاری از فروشندگان قیمت‌هایی را فراتر از ارزش روز مسکن برای فروش پیشنهاد می‌دهند.

در حالی که بازار مسکن با پیش‌بینی رشد حدود ۱۰ درصدی قیمت‌ها خود را آماده ورود به دوران رونق می‌کرد آمارهای بانک مرکزی حاکی از رشد ۲۹.۵ درصدی قیمت‌ها در فروردین ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل است. در این ماه متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۵۵.۳ میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۹.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت‌ها در بازار مسکن موجب شده که تعداد معاملات که در نیمه دوم سال ۹۶ روند مثبتی را در پیش گرفته و حتی در آذرماه سال گذشته رشد ۵۰ درصدی را نسبت به ماه مشابه سال ۹۵ تجربه کرده بود با افت محسوسی در فروردین ماه مواجه شود. در فروردین ماه سال جاری، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۵ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۵۱ و ۶.۳ درصد کاهش نشان می‌دهد. هر چند افت ۵۱ درصدی معاملات در فروردین نسبت به اسفند را می‌توان تحت تاثیر تعطیلات نوروز عنوان کرد اما کاهش معاملات نسبت به فروردین ۹۶ بیانگر احتمال ورود مجدد بازار مسکن به دوران رکود خواهد بود.

با توجه به این آمار می‌توان گفت که افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن باز هم از قدرت خرید متقاضیان پیشی گرفته و همین امر منجر به کاهش خرید و فروش شده است. طبق آخرین بررسی‌های میدانی برای تخمین قیمت مسکن در تهران، مشاورین املاک سطح شهر قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران را در اردیبهشت ۹۷ به ترتیب جدول زیر اعلام کردند، هر چند باید توجه داشت که قیمت ها تقریبی است زیرا قیمت مسکن در تهران با توجه به نوع ساختمان، امکانات، خیابان و.. تغییر می‌کند.

مسکن تهران

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید