وزیر راه وشهرسازی:

آزادراه تهران-قم خصوصی می‌شود

کدخبر: ۲۱۲۳۵۸
​اقتصادنیوز: وزیر راه و شهرسازی گفت: آزادراه های تهران _ قم، تهران ـ ساوه و قزوین _ رشت به بخش خصوصی منتقل می‌شوند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در گردهمایی مدیران راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: حمل و نقل جاده‌ای ستون فقرات حمل  نقل ایران است و عمده حمل و نقل در این شق صورت می‌گیرد.

وی افزود: بیش از ۶۰۰ میلیون تن کالا در سال جا به جا می‌شود و همچنین بیش از ۶۰۰ هزار نفر در این حوزه فعال هستند. لذا بخش بسیار بزرگی است و نمی‌توان به آن کم توجهی کرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حمل و نقل جاده‌ای جزء قدیمی ترین بخش‌های زندگی بشری از گذشته تاکنون است، گفت: به همین خاطر این حوزه مورد توجه و حساسیت همگان قرار دارد و ما هرچه در توان داریم در این زمینه به کار خواهیم بست.

آخوندی با اشاره به سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای بیان داشت: اولین سیاست ما در حوزه ایمنی است و هیچ چیز به اندازه ایمنی در این شق مهم نیست. تمام تلاش خود را از جهات مختلف به ایمنی معطوف می‌کنیم.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید تاکید کرد: ایمنی اصلی ترین و کلیدی ترین محور وزارتخانه است. از این رو برای نقاط پرحادثه، اصلاح هندسی جاده‌ها، شیب شیروانی، اصلاح رویه جاده‌ها، حفاظ‌های جاده‌ای و دوربین‌ها اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته و اقدامات بیشتری نیز باید انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: هیچ چیز را با ایمنی برابر نکنید و هیچ دلیلی برای ریسک بزرگ وجود ندارد بلکه باید محتاط و منطقی گام برداریم.

وی در ادامه بیان داشت: موظفیم اقدامی در جهت جلوگیری از رفتار پرخطر برخی از رانندگان که باعث ایجاد خطر برای دیگران می‌شوند را انجام دهیم.

آخوندی با اشاره به نقش بیمه در تصادفات رانندگی تصریح کرد: با پلیس بر سر گواهینامه و نظام بیمه در حال بحث و  گفت و گو هستیم زیرا از نظر بیمه، این خودرو است ایمن می‌شود در حالی که خودرو به خودی خود خطرآفرین نیست بلکه این راننده است که با رفتار خود خطر ایجاد می‌کند. نیازمند بازنگری فرآیند بیمه هستیم و اگر نیاز به تغییر قوانین هم باشد باید لایحه‌ای تنظیم و در این خصوص به مجلس ارائه شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به سیاست دوم و مدرن کردن جاده‌ها و مدیریت جاده‌ای در کشور اشاره داشت و افزود: زمانی در ایران کمتر از ۵۰ هزار کیلومتر جاده و تعداد محدودی خودرو وجود داشت که قابلیت کنترل مکانیکی را فراهم می‌کرد اما هم اکنون حدود ۳۰ میلیون انواع خودرو و موتورسیکلت در کشور تردد دارند که نمی‌توان به صورت مکانیکی آن‌ها را کنترل کرد. لذا ما نیازمند هوشمندسازی جاده‌ها هستیم.

وی افزود: بعد از هوشمندسازی جاده‌ها باید به سراغ سیستم‌های هشداردهنده برویم و اطلاعات جاده‌ها در اختیار رانندگان و سایر دستگاه‌ها به طور همزمان قرار بگیرد.

آخوندی میزان سرمایه گذاری طی چند سال گذشته در حوزه حمل و نقل جاده‌ای را قابل ملاحظه خواند و گفت: میزان سرمایه گذاری طی چند سال گذشته با دوره‌های قبل آن قابل مقایسه نبوده و بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: سامانه ۱۴۱ یک سامانه پیچیده است و سامانه سپهتن به لحاظ اهمیت باید به طور مرتب مورد بررسی قرار بگیرد و نقاط ضعف آن نیز مرتفع شود.

آخوندی با بیان اینکه تجاری سازی در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ترغیب می‌شود، یادآور شد: پروژه‌های آزادراهی تهران ـ قم، تهران ـ ساوه و قزوین ـ رشت در جهت ارتقای سطح سرویس و بهبود نحوه خدمت رسانی به جای تبدیل شدن به یک پروژه دولتی در راستای تجاری سازی به بخش خصوصی منتقل می‌شوند.

وی ادامه داد: با توجه به کسری منابع بسیار زیاد که متوجه وزارت راه و شهرسازی است دو راهکار پیش روی ما قرار دارد. یا باید کمتر کار کنیم یا اینکه در قالب تجاری سازی کار بیشتری انجام بدهیم.

آخوندی تاکید کرد: مردم، مجلس و وزارتخانه باید در این زمینه متفق باشند زیرا خدمات و امکانات تجاری بهتر از کار نکردن است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید تجاری سازی را موجب افزایش نرخ بهره وری از سرمایه‌های ملی دانست و گفت: از مجموعه راه‌ها و به ویژه در مرزها و شبکه‌های بزرگراهی آسیا و توسعه مبادلات تجاری میزان اقدامات مطلوب ما مورد اهمیت قرار دارند. از این رو تاکید ویژه‌ای به سازمان راهداری به منظور بهبود وضعیت پایانه‌های مرزی داشتیم.

وزیر راه و شهرسازی هدف ساماندهی پایانه‌های مرزی تسهیل عبور و مرور در مرزها به خاطر داشتن ارتباط آسان و ایمن با همسایگان عنوان کرد و گفت: باید به گمرک برای نصب دستگاه‌های ایکس ری بزرگ در پایانه‌ها کمک کنیم تا تردد به راحت‌ترین روش برقرار شود.

وی خاطرنشان کرد: مفهوم تجاری سازی فقط استفاده از جاده به روش‌های تجاری نیست بلکه افزایش میزان بهره‌وری به ویژه در مرزها نیز محسوب می‌شود.

آخوندی با بیان اینکه مفهوم لجستیک در تجاری سازی بسیار مهم است تصریح کرد: اگر چه ایران را به عنوان چهارراه ترانزیتی جهان می‌شناسند اما چهاراه ترانزیتی زمانی عملکرد خوبی دارد که تردد سریع، آسان و روان باشد.

این مقام مسئول تاکید کرد: نباید در مسیر ترددها مانع ایجاد کنیم  بلکه باید به توسعه لجستیک پارک‌ها و عضویت در کنوانسیون‌های مختلف در حوزه حمل ونقل جاده‌ای ترغیب شویم.

وی افزود: باید نسبت به کنوانسیون‌های فعال در این حوزه حساس بود. از این رو در صورت عضویت در شبکه بزرگراهی کشور باید نحوه شماره گذاری آزادره‌ها و بزرگراه‌ها براساس نمونه‌های بین‌المللی باشد تا راننده‌های خارجی در زمان عبور از شبکه‌های جاده‌ای ایران با مشکل مواجه نشود. همچنین حمل ونقل چند وجهی باید در دستور کار قرار گیرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید