اوراق تسهیلات وام ساخت مسکن در بافت فرسوده حذف شد

کدخبر: ۲۱۲۵۳۰
مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن گفت: برای انبوه‌سازانی که اقدام به احداث واحد مسکونی طبق الگوی مصرف کنند، الزام خرید اوراق تسهیلات حذف شده است.

به گزارش اقتادنیوز به نقل از مهر، ابوالقاسم رحیمی انارکی در جمع خبرنگاران در خصوص افزایش سقف وام اظهار داشت: به نظر ما بالا بردن سقف تسهیلات به خودی خود مهم نیست، بلکه باید بازپرداخت اقساط در استطاعت تسهیلات‌دهندگان باشد و خانوار بتوانند تسهیلات را بازپرداخت کنند.

وی با بیان اینکه صندوق پس‌انداز مسکن یکم بر اساس مدل خاصی طراحی شده است که برای بانک تعهدآور است، گفت: باید سقف وام خرید مسکن از این محل به گونه‌ای باشد که از نظر منابع با کسری مواجه نشویم تا در نتیجه آن به منابع بانک مرکزی مراجعه کنیم، بلکه باید منابع بانک کفاف پرداخت این تسهیلات را بدهد. از سوی دیگر، در بخش تسهیلات مسکن به این موضوع نیز توجه می‌کنیم که بالا بردن سقف وام مسکن روی بازار مسکن و عرضه و تقاضا تأثیر منفی نگذارد.

مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد خریدها به واحدهای مسکونی کمتر از ۸۰ مترمربع تعلق دارد. همچنین بیش از ۵۰ درصد تقاضاها را نیز واحدهایی با قیمت ۴۰۰ میلیون تومان تشکیل می‌دهند. بنابراین باید ببینیم که آیا این میزان تولید واحد مسکونی داریم یا خیر.

رحیمی انارکی افزود: آمار صدور پروانه‌های ساختمانی نشان می‌دهد که کمتر از ۳۰ درصد پروانه‌های صادر شده به واحدهای زیر ۸۰ متر تعلق دارد؛ این موضوع شرایطی ایجاد می‌کند که سبب افزایش قیمت در واحدهای کوچکتر بیش از واحدهای لاکچری اتفاق بیفتد؛ به همین دلیل سیاست اعتباری ما امسال به احداث واحدهای زیر ۱۰۰ متر اختصاص دارد تا تعادل در عرضه و تقاضا ایجاد شود.

به گفته وی، بیشترین افزایش قیمت در شهر تهران در منطقه ۵ رخ داده است که در مواردی تا ۴۰ درصد و حتی بیشتر از آن، افزایش قیمت به وقوع پیوسته، بنابراین آن‌گونه که می‌گویند بیشترین افزایش قیمت به بافت فرسوده تعلق دارد، صحیح نیست.

مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن درباره تسهیلات ویژه انبوه‌سازان برای تشویق به افزایش ساخت واحدهای کوچک متراژ یادآور شد: برای انبوه‌سازان الزام خرید اوراق تسهیلات مسکن را حذف کرده‌ایم. همچنین به آن دسته از انبوه‌سازانی که از فناوری نوین استفاده می‌کنند، یک درصد در سود تسهیلات تخفیف داده می‌شود.

رحیمی انارکی درباره سود وام خرید مسکن از محل اوراق تسهیلات مسکن خاطرنشان کرد: نرخ سود این نوع تسهیلات را در بافت فرسوده ۱.۵ درصد کاهش داده‌ایم و به ۱۶ درصد رسانده‌ایم، اما برای کاهش در سایر بافت‌ها باید این موضوع را در نظر بگیریم که چگونه می‌توانیم قیمت تمام شده منابع خود را کاهش دهیم تا سود کمتر اتفاق بیفتد. متأسفانه در سال گذشته به دلایلی قیمت تمام شده منابع ما کمی بالا بود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اصل وثایق غیر از در رهن بانک رفتن ملک اظهار داشت: با توجه به اینکه در تسهیلات مسکن، ملک در رهن بانک می‌رود، ما به شعب اعلام کرده‌ایم که چیزی اضافه بر ملک مانند ضمانت، فیش حقوقی و امثالهم از متقاضی دریافت نکنند؛ ضمن اینکه دریافت این موارد جزو ضوابط ما نیست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید