آیا خانه و محله شما هم روی گسل قرار گرفته؟ + اینفوگرافیک

کدخبر: ۲۱۳۷۰۷
مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی روز گذشته در گفت و گو با ایسنا اعلام کرد که نتایج مطالعات انجام شده نشان داده است که حدود 320 هزار متر مربع بافت فرسوده در محدوده حریم گسل‌های شهر تهران واقع شده است ضمن آنکه بخش عمده‌ای از پایتخت تحت‌تاثیر این گسل قرار دارد.
آیا خانه و محله شما هم روی گسل قرار گرفته؟ + اینفوگرافیک

به گزارش ایسنا، به گفته محققان؛ لغزش لایه‌های زمین، ساختمان، ابنیه و شهرسازی، لرزه‌خیزی تهران، وجود گسل‌های فعال و شناخته شده آن و نیز گسل‌هایی که در اطراف تهران گسترده شده‌اند، از دیرباز سطح خطر لرزه‌ای پایتخت را در بالاترین حد خود نسبت به پهنه‌های دیگر کشور قرار داده است.

علاوه بر آن نوار حریم گسل‌های شهر تهران به دلیل احتمال وقوع جابجائی لایه‌های زمین در هنگام رخداد زلزله، از جمله زون‌های با خطر بالا نسبت به سایر محدوده‌های شهر تهران بشمار می‌رود. این در حالی است که به گفته مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات مسکن، آن قسمت از حریم گسل‌ها که داخل محدوده شهری تهران (مناطق 22 گانه) قرار می‌گیرند، دارای مساحت 26 کیلومتر مربع است و با توجه به اینکه ساخت و ساز در حریم گسل، در نقاطی مانند کالیفرنیا از حدود 30 سال پیش ممنوع بوده است، متاسفانه ساخت و ساز به هر شکل و از هر نوع در حریم گسل‌های شهر تهران تا قبل از ابلاغ مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری (تابستان سال 1395) ادامه داشته است.

از کل 75 کیلومتر حرایم گسل‌های شهر تهران و حواشی آن حدود 50 کیلومتر آن مربوط به گسل شمال تهران می‌شود.

دکتر علی بیت‌اللهی  با بیان اینکه گسل ری که از جنوب تهران عبور می‌کند، نقش مهمی در لرزش‌های آتی کلان شهر تهران خواهد داشت گفت: منطقه 17 شهرداری در پهنه گسلی باریک حدود 200 متر با طول بیش از 10 کیلومتر قرار گرفته است، ولی بخش عمده شهر تهران تحت تاثیر گسل شمال تهران قرار دارد.

به گفته این محقق زلزله شناسی، گسل شمال تهران گسلی است که از شمال غرب تا شمال شرق تهران کشیده شده است و از آنجایی که یک گسل معکوس به شمار می‌رود، پهنای گسلی آن وسیع‌تر می‌شود؛ از این رو مساحت زیادی از شهر تهران را در بر گرفته است.

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات مسکن با بیان اینکه در کل حریم شهر تهران حدود بیش از 11 هزار ساختمان واقع شده است، یادآور شد: در کل شهر تهران حدود یک میلیون و 100 هزار پلاک وجود دارد که ساختمان‌های مهمی مانند بیمارستان، مدارس و مرکز مدیریت بحران در حرایم گسل‌ها وجود دارد.

 

2

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید