محدودیت تاسیس داروخانه حذف شد

کدخبر: ۲۱۳۸۳۰
با رای شورای رقابت، دو محدودیت حد نصاب جمعیتی و رعایت فاصله داروخانه، از الزامات تاسیس داروخانه حذف شد.
محدودیت تاسیس داروخانه حذف شد

به گزارش اقتصادنیوز و به نقل از مرکز ملی رقابت، در حال حاضر، تنها مرجع صدور مجوز تاسیس و تایید صلاحیت داروخانه ها و نظارت بر آن ها بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (سازمان غذا و دارو) می باشد. دو محدودیت حد نصاب جمعیت و فاصله برای مجوز تاسیس داروخانه ها وجود دارد. تعیین این دو حد نصاب، موجب ایجاد محدودیت در صدور مجوز برای فارغ التحصیلان متقاضی تاسیس داروخانه و یا تبدیل وضعیت داروخانه های روزانه به شبانه روزی شده است. بر این اساس فارغ التحصیلان رشته داروسازی متقاضی تاسیس داروخانه با طرح شکایتی خواستار حذف محدودیت های یاد شده در تاسیس داروخانه شده اند.

به طور مشخص آنها خواستار حذف محدودیت های یاد شده شامل شرط فاصله و جمعیت در تاسیس یا تبدیل وضعیت داروخانه ها در آئین نامه تأسیس و اداره داروخانه ها از سوی وزیر بهداشت شدند. 

در رای شورای رقابت آمده است: «با توجه به اینکه عمل به مواد ۴ و ۱۵ آیین نامه تاسیس و اداره داروخانه ها مصوب ۱۳۹۳ جهت صدور مجوز تاسیس داروخانه باعث ممانعت و مشکل کردن ورود بنگاه های جدید به بازار می شود و این محدودیت با منطق اشباع بازار به منظور حفظ وضعیت و سود انحصاری بنگاه های موجود وضع شده است لذا این اقدام به استناد تبصره ۲ ماده ۷ قانون، اخلال در رقابت و همچنین به استناد تبصره ۲ ماده ۳ قانون اصلاح مواد ۱، ۶ و ۷ اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی رویه ضد رقابتی تشخیص داده شد و به منظور ممانعت از بروز وضعیت انحصاری و توقف رویه ضد رقابتی، رای به توقف مواد ۴ و ۱۵ آیین نامه تاسیس و اداره داروخانه ها مصوب ۱۳۹۳ که به منزله عدم پذیرش درخواست مجوز به دلیل اشباع بازار می باشد، داده شد.»

در حقیقت هم محدودیت فاصله داروخانه‌ها و هم محدودیت حد نصاب جمعیتی متوقف شده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید