هشدار مهم وزارت ارتباطات در خصوص تشدید حملات سایبری باج افزارها

کدخبر: ۲۱۳۹۴۹
بررسی الگوی این حملات و مشاهدات بعمل آمده در امداد به 24 مورد از رخدادهای باج‌افزاری اخیر که توسط پروتکل مذکور صورت گرفته است، نشان میدهد خسارت ناشی از آنها، بدون احتساب مبالغ احتمالی باج پرداخت شده توسط بعضی از قربانیان، به طور میانگین حدود نهصد میلیون ریال برای هر رخداد بوده است.

به گزارش جماران، مرکز ماهر وزارت ارتباطات نوشت: درخواست های متعدد امداد از مرکز ماهر و تحلیل حوادث بوجود آمده در بعضی از سازمان ها  در روزهای اخیرنشان داده است حملات باج‌افزاری از طریق نفوذ به سرویس پروتکل دسترسی راه دور یا همان پروتکل RDP به شکل روز افزونی در حال افزایش است. متاسفانه مشاهده می‌گردد که در بعضی از سازمان‌ها و شرکت‌ها، هنوز حفاظت کافی در استفاده از پروتکل RDP انجام نگرفته است. قربانیان این حمله معمولا مراکزی هستند که برای ایجاد دسترسی به منظور دریافت پشتیبانی برای نرم‌افزارهای اتوماسیون (اداری، مالی، کتابخانه، آموزشی و ...) از این روش استفاده میکنند. بررسی الگوی این حملات و مشاهدات بعمل آمده در امداد به 24 مورد از رخدادهای باج‌افزاری اخیر که توسط پروتکل مذکور صورت گرفته است، نشان میدهد خسارت ناشی از آنها، بدون احتساب مبالغ احتمالی باج پرداخت شده توسط بعضی از قربانیان،  به طور میانگین حدود نهصد میلیون ریال برای هر رخداد بوده است. لذا به کلیه سازمان‌ها، شرکت‌ها و مخصوصا مجموعه‌های پشتیبانی نرم‌افزارها مجددا توصیه اکید می‌شود که استفاده از سرویس RDP بر بستر اینترنت بسیار پر مخاطره بوده و راه را برای انجام بسیاری از حملات، مخصوصا حملات باج‌افزاری هموار می‌کند. پیشنهاد میگردد اقدامات زیر جهت پیشگیری از وقوع این حملات بصورت فوری در دستور کار مدیران فناوری اطلاعات سازمان ها و شرکت ها قرار گیرد:

1- با توجه به ماهیت پروتکل RDP اکیداً توصیه می گردد این پروتکل بصورت امن و کنترل شده استفاده گردد، مانند ایجاد تونل های ارتباطی امن نظیر IPSec جهت کنترل و مدیریت ارتباطات. همچنین توصیه می گردد از قرار دادن آدرس IP عمومی بصورت مستقیم برروی سرویس دهنده ها خودداری گردد.

2- تهیه منظم نسخه های پشتیبان از اطلاعات بر روی رسانه های متعدد و انجام آزمون صحت پشتیبان گیری در هر مرحله  و نگهداری اطلاعات پشتیبان بصورت غیر بر خط.

3- اجبار به انتخاب رمز عبورسخت و تغییر دوره ای آن توسط مدیران سیستمها.

4- محدود سازی تعداد دفعات مجاز تلاش ناموفق جهت ورود به سیستم

5- هوشیاری کامل جهت بررسی دقیق رویدادهای ثبت شده مخصوصا رویدادهای ورود به سیستم در ساعات غیر متعارف.

6- توجه و بررسی فهرست کاربران سیستم ها و سطح دسترسی آنها.

7-توصیه می‌شود در صورت بروز این حمله در سازمانها، مدیران فناوری اطلاعات ضمن اجتناب در پرداخت باج درخواستی سریعا با مرکز ماهر تماس حاصل نمایند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید