الزام اجرای قانون پیش‌فروش ساختمان جهت جلوگیری از کلاهبرداری

کدخبر: ۲۱۴۱۷۷
مدیرکل پیشگیری های وضعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: مشاورین املاک باید پیش‌خریدار و پیش‌فروشندگان را به دفاتر اسناد رسمی ارجاع بدهند چرا که در آنجا فرم‌هایی وجود دارد که اطلاعات مربوط به این معاملات در آنجا ثبت می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری میزان- مدیرکل پیشگیری های وضعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: مشاورین املاک باید پیش‌خریدار و پیش‌فروشندگان را به دفاتر اسناد رسمی ارجاع بدهند چرا که در آنجا فرم‌هایی وجود دارد که اطلاعات مربوط به این معاملات در آنجا ثبت می‌شود.

 علیرضا ساوری مدیرکل پیشگیری های وضعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در گفت و گو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان در پاسخ به سوالی درباره قانون پیش‌فروش ساختمان، گفت: قانون ذکر شده در حوزه پیشگیری یک قانون موثر قلمداد می‌شود که در سال ۱۳۸۹ مصوب شد، اما متأسفانه از زمان تصویب تا ۲ الی ۳ سالل متروکه بوده و به مرحله اجرا در نیامد.

وی افزود: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از حدود ۲ الی ۳ سال گذشته با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط در اجرای این قانون تلاش گسترده و وسیعی را آغاز کرده و موانع مرتبط با اجرای این قانون کاملاً رفع شده و این انتظار نیز وجود دارد که دستگاه‌هایی که باید قانون را اجرا کنند به وظایف و تکالیف قانونی خود عمل کنند و قصوری نداشته باشند.

ساوری گفت: قوه قضاییه مصمم است با فرد یا دستگاه‌ها اعم از حقیقی و حقوقی که قانون را اجرا نکنند برخورد قانونی لازم را خواهد داشت و در حوزه پیشگیری این توقع وجود دارد که با ارتقاء آگاهی‌های عمومی به ویژه در بحث پیش‌فروش و پیش‌خرید با مطالعه این قانون مطابق آن عمل کنند.

مدیرکل پیشگیری های وضعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تأکید کرد: این موضوع از طریق مکتوب به همکاران خود در استان‌ها و رسانه‌ها ابلاغ می‌شود  تا همه تلاش کنیم با اجرای این قانون از هر گونه کلاهبرداری و فروش چندباره مال جلوگیری نماییم.

وی با اشاره به اینکه ۴ پیشنهاد عمده از طریق معاونت اجتماعی قوه قضاییه در حال اجرا است، گفت: اول اینکه تمامی کسانی که قصد پیش‌فروش ساختمان را دارند این قانون را مطالعه کنند ، برای پیش‌فروشندگان در این قانون مجازات‌هایی تعیین شده که اگر از قوانین مطلع نباشند ممکن است تخلفاتی را انجام دهند و شرط عدم اطلاع مانع از مسئولیت‌های کیفری برای آن‌ها نیست.

ساوری ادامه داد: بهتر است پیش‌فروشندگان و پیش‌خریداران به دلیل اینکه این قانون منافع آن‌ها را به شدت تأمین می‌کند حتماً آن را مطالعه کنند و مشاورین املاک نیز که نقش اصلی را در انجام معاملات پیش‌خریداران و پیش‌فروشندگان دارند قانون را رعایت و مطالعه کنند.

مدیرکل پیشگیری های وضعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه بیان کرد: مشاورین املاک باید پیش‌خریدار و پیش‌فروشندگان را به دفاتر اسناد رسمی ارجاع بدهند چرا که در آنجا فرم‌هایی وجود دارد که اطلاعات مربوط به این معاملات در آنجا ثبت می‌شود و با اجرای این قانون این پیش‌بینی وجود دارد که از هرگونه جعل و کلاهبرداری فروش مال غیر، فروش چندباره و اجرا نشدن تعهدات توسط پیش‌فروشنده جلوگیری به عمل بیاید.

وی در ادامه گفت: نکته مهم این است که ما باید اطلاع‌رسانی داشته باشیم تا این قانون از طریق مردم و مسئولین و دستگاه‌ها اجرا شود  که تا به این لحظه اقدامات خوبی در بحث اطلاع‌رسانی صورت گرفته و نشست‌های تخصصی و توجیهی با برخی از دستگاه‌ها که وظایف و تکالیفی در اجرای این برنامه دارند برگزار کردیم که امیدواریم آثار مثبت پیشگیرانه این قانون در آینده‌ای نزدیک برای کشور دیده شود.

 ساوری بیان کرد: مهم‌ترین مشکل ما تهیه شناسنامه فنی ساختمان و موضوع مربوط به بیمه است که در این قانون اشاره شده و در حال حاضر با پیگیری‌های به عمل آمده نارسایی‌های مرتبط با این قانون کاملاً رفع شده و امید است در سال جاری شاهد اجرای دقیق و کامل این قانون باشیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید