راشاتودی گزارش داد:

سقوط سهام شرکت‌های رده بالای اینترنتی در آمریکا

کدخبر: ۲۱۵۸۲۱
اقتصادنیوز؛ یک استاد دانشگاه در گزارشی برای شبکه سی‌ان‌بی‌سی آمریکا نوشت: چشم‌انداز شرکت‌های اینترنتی رده بالا در آمریکا در شرایط کنونی بسیار وخیم است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس؛ کیت رایت استاد دانشگاه بازرگانی ویلانووا معتقد است: از امروز به بعد همه آنها سقوط ارزش سهام خود را تجربه خواهند کرد و استارتاپ‌های آمریکایی فعال در سیلیکون ولی ضررهای قابل توجهی را خواهند داشت. چرا که ارزش برخی از آنها ۵۰ درصد بیشتر از میزان واققی است.

رایت در این یادداشت آورده است که حباب ارزش استارتاپ‌های با ارزش بیش از یک میلیارد دلار به حداکثر خود رسیده است.

بنابه آخرین بررسی‌های انجام شده توسط اداره ملی تحقیقات اقتصادی برخی شرکت‌های اینترنتی با ارزش بالای یک میلیارد دلار موسوم «تک‌ شاخ‌ها»‌ ارزش اسمی ۵۰ درصد بیشتر از ارزش واقعی در شرایط کنونی بازار دارند.

در این تحقیق ۱۳۵ شرکت تک‌شاخ مورد بررسی قرار گرفتند که حدود نیمی از آنها که در بازار بالاتر از یک میلیارد دلار ارزش‌گذاری می‌شوند کمتر از یک میلیارد دلار ارزش واقعی دارند.

به شرکت‌های فناوری و استارتاپ با ارزش بالای یک میلیارد دلار در سیلیکون ولی تک شاخ گفته می‌شود.

کارشناسان بر این باورند که بیشتر شرکت‌های تک شاخ سوددهی خود را از دست داده و ۸۰ درصد آنها طی دو سال آینده ورشکست خواهند شد.

به عنوان مثال شرکت اوبر که گران‌ترین شرکت خصوصی فناوری محسوب می‌شود و شاهد افزایش سریع سود خود است همچنان از نظر اقتصادی به شرایط صرفه اقتصادی نرسیده است.

این شرکت در سال ۲۰۱۶ حدود ۶.۵ میلیارد دلار درآمد داشته است اما ضرر ۲.۸ میلیارد دلاری را گزارش کرده است.

رایت معتقد است ما هم‌اکنون در شرایط حباب قیمتی شرکت‌ها بدتر از سال ۲۰۰۰ قرارداریم.

بنابه اطلاعات جمع‌آوری شده توسط جی ریتر استاد دانشکده تجارت دانشگاه ورینتون فلوریدا حدود ۷۶ درصد از شرکت‌هایی که در سال ۲۰۱۷ در آمریکا عرضه اولیه شدند از نظر اقتصادی به صرفه نبودند که این رقم طی ۱۷ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

از سوی دیگر تعداد عرضه‌های اولیه در بورس آمریکا به شدت کاهش یافته و از ۲۷۵ عرضه در سال ۲۰۱۴ به ۱۰۵ عرضه در سال ۲۰۱۶ رسیده است. در سال ۲۰۱۷ نیز سهامداران آمریکایی شاهد موفقیت تعداد کمی از عرضه‌های اولیه بوده‌اند.

بنابه به گزارش وال‌استریت ژورنال بسیاری از استارتاپ‌های چند میلیارد دلاری در آمریکا در سال ۲۰۱۷ نیز نتوانستند به هدف‌گذاری درآمد خود دست یابند.

رایت به سهامداران فعال در آمریکا هشدار داد اگر می‌خواهند در عرصه اولیه استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کنند در این مسئله تجدیدنظر کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید