ایران ۹۰ درصد زعفران جهان را تولید می کند، باید مرجع قیمت زعفران باشد

کدخبر: ۲۱۵۹۱۸
اقتصاد نیوز: معاون وزیر کشاورزی گفت: با توجه به اینکه ایران ۹۰ درصد زعفران جهان را تولید می کند باید مرجع قیمتی در این زمینه باشد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، علی اکبر مهرفرد در مراسم راه اندازی معاملات زعفران در بورس کالا گفت: در ایران در سال گذشته ۳۳۶ تن زعفران تولید شده که از این مقدار ۲۳۶ تن صادر شده است. زعفران در ایران به عنوان خوراک و در دنیا به عنوان دارو استفاده می شود.

 وی افزود: ما ۹۰ درصد زعفران دنیا را تولید می کنیم. زعفران در مناطق خشک عمل می آید و در محروم ترین مناطق کشور می روید. قاچاق پیاز زعفران از ایران به افغانستان و از افغانستان به دیگر کشور ها یکی از معضلات موجود است.

مهرفرد گفت: کشاورزان خرد در کشاورزی فناوری ندارند و تشکل های کشاورزان باید کمک کنند کارگاه هایی باید درست شود و قسمت های فناوری به آنجا انتقال یابد. باید هم در چیدن گل و هم در قسمتی که می خواهند زعفران را جدا کنند کارگاه های بهداشتی وجود داشته باشد. ما ۲۰۵ کارگاه و سایت داریم و ۲۲ تا هم در دست ساخت است.

وی افزود: ما دو چالش بزرگ در تولید زعفران داریم، اول اینکه کشاورزان خرد هستند و نقدینگی ندارند و می خواهند به محض تولید محصول را بفروشند. البته امسال سازمان تعاون روستایی ۶۷ تن زعفران خریداری کرد. چالش بزرگ دوم رقابت در خارج از کشور است؛ به طوری که همه قیمت را پایین می آوردند. علاوه بر این آن ها زعفران را به ریال می خرند و در نتیجه وقتی دلار گران می شود هم همان مبلغ دلاری را می دهند که سابقا پرداخت می کردند.

معاون وزیر کشاورزی توضیح داد: معاملات آتی زعفران را به فال نیک می گیرم. یکی از شاخصه هایی که یک کشور مرجع قیمت می شود تولید آن است. آیا می شود که محصولی ۹۰ درصدش در ایران تولید شود ولی ۹۰ زعفران جهان در ایران تولید می شود. ما باید مرجع قیمتی زعفران باشیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید