کدام آپارتمان‌ها از معاملات بازار مسکن بیرون مانده‌اند؟+ جدول قیمت‌ها

کدخبر: ۲۱۶۴۸۷
اقتصادنیوز: در روزهای اخیر و در پی نوسانات ارزی کشوراخبار گسترده‌ ای درباره تغییرات در رفتار فروشندگان و خریداران مسکن در رسانه‌ها منتشر شده است.
کدام آپارتمان‌ها از معاملات بازار مسکن بیرون مانده‌اند؟+ جدول قیمت‌ها

به گزارش اقتصادنیوز به دنبال رشد منفی معاملات مسکن در سه منطقه مصرفی ۲، ۴ و ۵ تهران طی اردیبهشت، سهم آپارتمان‌های ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومانی نیز از معاملات ثبت شده کاهش یافت.

به‌رغم اینکه حضور خانه اولی‌ها در جریان بازگشت رونق معاملات در بازار مسکن تقویت شده است، اما سهم خانه‌های متناسب با بودجه بسیاری خانه اولی‌ها از معاملات تحت تاثیر افزایش قیمت مسکن روند نزولی یافته است. واسطه‌های ملکی عنوان می‌کنند بودجه اغلب خانه اولی‌ها در بازار مسکن رقمی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است. بودجه کسانی که در مناطق جنوبی و نیز بافت‌های فرسوده تهران خرید می‌کنند، زیر ۳۰۰ میلیون تومان و بودجه کسانی که قصد خرید مسکن در مناطق مصرفی پرمتقاضی در شرق و غرب تهران را دارند بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است اما در این بین قدرت خرید اغلب خانه اولی‌ها بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.

در حالی که سهم خانه‌های در این محدوده قیمتی در اردیبهشت سال گذشته بیش از ۱۵ درصد بود، اردیبهشت امسال معاملات این گروه از آپارتمان‌ها به حدود ۱۲ درصد تنزل یافته است. علت اصلی این موضوع نوسان افزایشی قیمت مسکن به ویژه در ۶ ماه اخیر است که موجب شد میانگین قیمت مسکن افزایش یافته و در نتیجه یافتن ملک ایده‌آل در این بازه قیمتی برای خانه اولی‌ها دشوار شود. آنها در بازار کنونی ناگزیر هستند سراغ املاک ارزان‌تر از بودجه واقعی خود بروند؛ چراکه امکان تقویت قدرت خود را ندارند یا اگر امکان دریافت تسهیلات جدید یا تقویت قدرت خرید خود به هر روش دیگری را داشته باشند، خانه‌های با قیمت بیش از ۴۰۰ میلیون تومان را انتخاب می‌کنند.

در واقع این عده با افزودن به بودجه خود تلاش می‌کنند خانه ایده‌آلی را که از ابتدا قصد داشتند با بودجه کمتر تملک کنند بیابند و به بهای بالاتری خریداری کنند. میانگین قیمت مسکن در تهران در اردیبهشت سال گذشته حدود ۵/ ۴ میلیون تومان بود که اکنون به مرز ۶ میلیون تومان رسیده و تحت تاثیر همین افزایش قیمت، میان خانه ایده‌آل خانه اولی‌ها که سال گذشته در وقت سپرده‌گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن یکم مد نظر داشتند، با آنچه اکنون امکان خرید آن را دارند، فاصله قابل توجهی است. در این بین با توجه به ثبت بیشترین رشد قیمت مسکن در مناطق ۴ و ۵، این مناطق که قبلا مقصد اصلی خانه اولی‌ها و حاوی فایل‌ها قیمت متوسط زیادی بود، اکنون صرفا مقصد کسانی است که می‌توانند به هر قیمت ممکن، بودجه خود را نسبت به آنچه از ابتدا پیش‌بینی کرده بودند، قدری افزایش دهند.

 

 

07-02

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید