افت ارزش یورو نتیجه بحران سیاسی ایتالیا است

کدخبر: ۲۱۷۰۸۷
اقتصادنیوز؛ ارزش یورو به پایین ترین رقم ۱۱ ماه گذشته رسید. به نظر می‌رسد تشدید بحران سیاسی در ایتالیا موجب شد تا بازارهای اروپایی برای دومین روز پیاپی افت شاخص ها را تجربه کنند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم؛ ارزش هر یورو امروز برای اولین بار در طی حدود یک سال گذشته با افتی 0.8 درصدی به 1.15 دلار رسید. در مقابل، ارزش یورو در برابر فرانک سوئیس نیز کاهش داشت و هر یورو به 1.15 فرانک رسید.

سرمایه گذاران نگران این مسئله اند که برگزاری انتخابات مجدد در ایتالیا، به عنوان سومین اقتصاد بزرگ حوزه یورو که اکنون ظاهرا اجتناب ناپذیر به نظر می رسد، عملا به رفراندوم ماندن یا خروج ایتالیا از این حوزه پولی تبدیل شود.

به دلیل افزایش نگرانی های سرمایه گذاران، میزان سوددهی اوراق قرضه کوتاه مدت دولت ایتالیا، که در برابر ریسک های سیاسی بسیار حساس است، امروز با 80 واحد افزایش مواجه شد و به بالاترین رقم از اواخر سال 2013 تاکنون رسید. این به معنای پرهزینه تر شدن استقراض برای دولت ایتالیا است.

شاخص اصلی بورس میلان نیز پس از افت 2.1 درصدی در روز دوشنبه، امروز شاهد افت 2.6 درصدی بود. سهام بانک های ایتالیا هم پس از کاهش ارزش 4 درصدی در جلسه قبل امروز شاهد افت 5 درصدی بود.

عامل دیگری که به فضای عدم قطعیت در بازارهای اروپایی دامن زده این است که ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا باید روز جمعه برای تداوم فعالیت خود از پارلمان رای اعتماد بگیرد.

در همین حال، با تضعیف ارزش یورو، دلار آمریکا در مسیر ثبت بیشترین رشد ماهیانه در طی یک سال و نیم اخیر قرار دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید