محمد طبیبیان بررسی کرد

زیر پوست بازار مسکن چه می‌گذرد؟

کدخبر: ۲۱۷۱۱۶
اقتصادنیوز؛ محمد طبیبیان، اقتصاددان، در کانال تلگرامی خود با انتشار یادداشتی با عنوان «قیمت ارز، طلا و املاک و اثر انگشت» به بررسی وضعیت معاملات مسکن پرداخت.
زیر پوست بازار مسکن چه می‌گذرد؟

به گزارش اقتصادنیوز، محمد طبیبیان، اقتصاددان مدافع بازار آزاد با اشاره به رخدادهای اخیر در بازار ارز و سکه نوشت: همه مى دانند که براى این که یک تفنگ شلیک کند ابتدا باید در آن بار انفجارى مانند فشنگ موجود باشد و انگشتى هم ماشه را بکشد. 

طبیبیان ادامه داد: در پى رخداد هاى اخیر جهش نرخ ارز ، برخى افراد ادعا کردند که افزایش قیمت دلار سیاسى است و توطئه خارجى ها و اثر نقدینگى دروغ است و طرح مطلب وجود فنر فشرده شده پشت نرخ ارز دروغ و غرض آلود و از این دست اشاعه اطلاعات غلط که متاسفانه رایج، و حرفه این افراد است. برخى هم به دنبال دلیل افزایش قیمت ارز در اربیل و هرات و تر کیه مى گشتند. مى گویند آقا نصر الدین  حلقه از دواجش را در اطاق گم کرده بود در حیاط به دنبال آن مى گشت، پرسیدند  چرا اینجا مى گردى گفت اطاق تاریک است اینجا روشن.

وی افزود: مسلما حوادث بیرونى هم موثر بوده است اما آن یکى از سر انگشت هایى است که ماشه را کشیده، بار انفجارى را دولت (و البته مجلس نیز) قرار داده که حجم نقدینگى را طى پنج سال بیش از دو برابر افزایش داده اند. اخیرا در برخى منابع خبرى آمده است که بانک مرکزی رشد قیمت مسکن را طی شش سال گذشته بی‌سابقه و یک رکورد تازه توصیف کرد. دو نهاد دولتی متولی اعلام آمارهای رسمی دو رقم متفاوت برای نرخ تورم مسکن در اردیبهشت امسال اعلام کردند. بانک مرکزی نرخ تورم بخش مسکن را ۸,۱ درصد برآورد کرد در حالی که وزارت راه وشهرسازی رقم ۱۲ درصد را تخمین زده است.

طبیبیان بیان کرد: این ارقام متوسط افزایش در سطح کشور را منعکس مى کند این طور که از خبر هاى افواهى معلوم مى شود در برخى مناطق تهران و شهرستان هاى بزرگ یک جهش بزرگ در قیمت مسکن رخ داده است. 

این اقتصاددان نوشت: رخداد هاى اخیر نشان مى دهد که اقتصاد ایران یک مورد کلاسیک و ساده است. دولت ها با بى توجهى مثال زدنى از طریق سیاست هاى بودجه اى و بانکى و هزینه هاى بى حساب فرا تر از ظرفیت در آمد زایى، سبب افزایش حجم پول و نقدینگى مى شوند، این افزایش ها جمع مى شود و پس از گذشتن از یک حد آستانه اى با یک جهش قیمت ارز ، طلا، و سایر دارایى ها خصوصا ملک را بالا مى برد. معمولا شروع این جهش هم با یک بهانه داخلى یا خارجى انجام مى شود.

طبیبیان در پایان افزود: شرایط کشور شرایط خطیر است اولین قدم قبول واقعیت ها و تجدید نظر گسترده در سیاست ها و رفتار هاى سیاسى،واقتصادى،واجتماعى و مدیریتى  است. امیدواریم از این جهت نیز خبر هایى مطرح شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید