حمیدرضا فولادگر توضیح داد:

چرا نرخ تورم در ایران جزو رکوردداران دنیاست؟

کدخبر: ۲۱۷۶۰۲
اقتصادنیوز؛ حمیدرضا فولادگر با اشاره به گزارش مرکز پژوهش ها مبنی بر اینکه ایران یکی از کشورهایی بوده که بیشترین میزان نرخ تورم را دارد، گفت: براساس آنچه که مرکز آمار و بانک مرکزی ارائه می دهند، نرخ رسمی تورم حدود 10 درصد است.
چرا نرخ تورم در ایران جزو رکوردداران دنیاست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خانه ملت؛ حمیدرضا فولادگر، رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس، توضیحتی پیرامون دلایل بالا بودن نرخ تورم در کشور ارائه کرد. رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی، افزود: نرخ تورم از روی برخی از سبدهای کالایی گرفته می شود؛ اما برخی از اقلام مورد مصرفی مردم در برخی فصل ها همانند ماه رمضان ممکن است بیشتر شود.

هزینه های مالی بالایی برای بخش تولید پرداخت می شود

وی در تشریح دلایل بالا بودن تورم در ایران، ادامه داد: اگر به نرخ مرکز آمار که حدود 10 درصد است و همچنین قیمت برخی کالاهای اساسی استناد شود ایران جز کشورهایی بوده که نرخ تورم در آن بالا است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بخشی از دلایل بالا بودن کالاهای تولیدی این بوده که هزینه های تولید در کشور بالا است، یادآور شد: هزینه های مالی بالایی برای بخش تولید پرداخت می شود و نرخ رسمی تسهیلات بانکی یک رقمی است، اما نرخی که بانک ها به صورت غیررسمی دریافت کرده و شیوه ای که تسهیلات می گیرند رقم دیگری است.

اخذ تسهیلات از منابع غیربانکی هزینه های تولید را بالا می برد

وی با اشاره به اینکه اخذ تسهیلات از منابع غیربانکی و کاهش بهره وری هزینه های تولید را بالا می برد، افزود: میزان تولید در کشور  کم است و به میزان نسبت نقدینگی که در جامعه وجود داشته نقدینگی به سمت تولید حرکت نکرده است و زمانی که تولید کم است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: بخشی از تولید ناخالص ملی به بخش واقعی تولید باز می گردد و بخشی ناشی از فروش نفت و خدمات است، لذا  زمانی که تولید آن هم در بخش واقعی تولید کم باشد و از آن سو هزینه های تولید بالا باشد تورم افزایش می یابد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم‌ قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۸ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید