وزیر امور اقتصاد و دارایی خبرداد

حذف ۶۰ هزار دسته چک و ۶۰۰ مجوز غیرضرور

کدخبر: ۲۱۹۶۴۳
اقتصادنیوز: وزیر امور اقتصاد و دارایی از حذف ۶۰ هزار دسته چک و ۶۰۰ مجوز غیرضرور با سامانه‌های وزارت اقتصاد خبر داد.
حذف ۶۰ هزار دسته چک و ۶۰۰ مجوز غیرضرور

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما مسعود کرباسیان در مراسم آغاز بهره‌برداری از شش سامانه و خدمت الکترونیکی وزارت اقتصاد با بیان این‌که هدف از راه‌اندازی این سامانه‌ها ایجاد شفافیت و قرارگرفتن مردم در جریان امور است، گفت: در ابتدا از تمامی دستگاه‌های تابع وزارت اقتصاد که در زمینه‌ی الکترونیکی شدن فعالیت‌های خوبی داشته تشکر می‌کنم و در پایان ماه جاری نیز دو ایکس ری پرسرعت ساخت داخل در گمرک به بهره‌برداری می‌رسد.

 

وی با اشاره به سامانه ارتباط مردمی وزارت اقتصاد به عنوان اولین سامانه، اظهار کرد: این سامانه را دفتر بازرسی و فاوا وزارتخانه طراحی کرده و مردم می‌توانند از این طریق نظرات، شکایات و درخواست‌های خود را به صورت الکترونیکی ارسال کنند که ظرف ۱۰ روز این موارد باید پاسخ داده شود و پس از آن ما راستی‌آزمایی می‌کنیم که آیا این پاسخ‌ها داده شده یا خیر.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که سامانه دوم سامانه درخواست وجه الکترونیکی خزانه است، گفت: از طریق این سامانه بالغ بر۶۰ هزار دسته چک جمع خواهد شد و کسی لازم نیست برای گرفتن پول از خزانه به تهران مراجعه کند.

کرباسیان ادامه داد: علاوه بر آن این‌که چه دستگاهی و به چه میزان از این سامانه استفاده کرده‌اند نیز می‌توان به صورت لحظه‌ای مشاهده کرد و میزان برداشت از خزانه هم مشخص خواهد شد.

وی با اشاره به سومین طرح از شش سامانه رونمایی شده، تصریح کرد: طرح سوم در ارتباط با بهبود مستمر فضای کسب‌وکار و حذف موانع در جهت فعال‌سازی و پیشرفت فعالیت‌های اقتصادی است که در مجموع شامل چهار سامانه می‌شود که دو سامانه دادور و یاور امروز رونمایی شده و دو مورد آن نیز به زودی به بهره برداری می‌رسد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که از طریق سامانه دادور صدور مجوز برای فعالیت‌های اقتصادی کنترل می‌شود، ادامه داد: در همین زمینه دستگاه‌هایی که باید مجوز برای فعالیت بدهند مشخص شده و مجوزهای غیرضرور نیز شناسایی می‌شوند که تاکنون حدود ۶۰۰ مجوز غیرضرور حذف شده است.

به گفته کرباسیان چهارمین سامانه، سامانه دادخواهی مالیاتی موضوع ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات‌هاست که پیش از این، این کار به صورت دستی و فقط در تهران انجام می‌شد و از طریق این سامانه درخواست‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

وی از سامانه تبادل الکترونیکی اسناد و مکاتبات وزارت اقتصاد به عنوان پنجمین سامانه طراحی شده نام برد و گفت: ما سعی می‌کنیم به طبیعت کمک کنیم و با حذف کاغذ علاوه بر استفاده کمتر از کاغذ، شفافیت و پیگیری فعالیت اقتصادی را بیشتر کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که از طریق سامانه ویدئو کنفرانس وزارت اقتصاد یک ارتباط جمعی بین تمامی همکاران این وزارتخانه در کشور انجام می‌شود، گفت: به این ترتیب هماهنگی از طریق این سامانه انجام شده و نیاز نیست که همکاران ما حتما برای کارهای خود به تهران مراجعه کنند.

به گفته کرباسیان در کنار این شش سامانه طرح اجرایی شدن نظام فنی و اجرایی مناطق آزاد کشور نیز با حضور مسئولان مربوطه رونمایی می‌شود که هدف آن شفافیت در اجرای پروژه‌های عمرانی مناطق آزاد است.

90 درصد طرح جامع مالیاتی محقق می شود

وزیر اقتصاد با بیان اینکه امسال اظهارنامه‌های مؤدیان مالیاتی به صورت الکترونیکی دریافت خواهد شد، تصریح کرد: با کارهایی که دنبال می‌شود امیدواریم بتوانیم جهش خوبی در جهت تکمیل نظام مالیاتی داشته باشیم که بر همین اساس بیش از 90 درصد طرح جامع مالیاتی امسال محقق خواهد شد.

مسعود کرباسیان در حاشیه آ‌یین بهره‌برداری از شش سامانه و خدمات الکترونیک وزارت امور اقتصادی و دارایی در جمع خبرنگاران در خصوص طرح جامع مالیاتی به منظور شفافیت و ساده‌سازی پرداخت مالیات، گفت: این موضوع را با همکارانم پیگیری می‌کنیم. سازمان امورمالیاتی به خصوص وزارت ارتباطات سهم مهمی در همکاری‌ها دارند، یکی از موارد به طرح جامع مالیاتی بازمی‌گردد شاید برخی امور سهم زیادی در درآمدهای مالیاتی نداشته باشد اما با ارباب رجوع در ارتباط است.

این وزیر کابینه دوازدهم درباره با نوسانات ارزی روزهای اخیر و تأثیر آن روی قیمت کالاها و خدمات، اظهار داشت: مواد اولیه وارداتی به کشور به صورت مداوم رصد و کنترل می‌شود و با ارز 4200 تومان به آن اختصاص می‌یابد بنابراین نباید با افزایش قیمت روبه‌رو باشیم. بعضاً انعکاس افزایش قیمت‌ها بیشتر از کاهش قیمت کالاها است.

وی افزود: چند ماه پیش قیمت‌های واردات با ارز بالاتری انجام می‌شد اما اکنون که با ارز پایین‌تری نیز انجام می‌شود به تبع باید کاهش بیشتری به لحاظ قیمت وجود داشته باشد؛ خواهش می‌کنم آرامش بیشتری به مردم در این زمینه بدهیم و حتماً دولت وظیفه خود را انجام می‌دهد.

کرباسیان در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع نقل و انتقال ملک برون‌سپاری خواهد شد زیرا عوارض ساختمان را شهرداری دریافت می‌ کند و هر سال بر اساس منطقه‌بندی عوارض از سوی شهرداری تعیین می‌شود؛ اینکه یک نفر بخواهد مالیات آن را بپردازد از دفاتر اسناد رسمی نامه دریافت می‌کند تا بدهی مالیاتی آن مشخص شود و پس از آن برای انتقال سند، مفاصا حساب مالیاتی باید دریافت کنیم. این موضوعات از سوی وزارت ارتباطات پیگیری شد تا نقل و انتقال املاک در محضرخانه‌ها و دفاتر رسمی انجام شود.

وی در پاسخ به این سؤال که چه زمانی نقل و انتقال املاک به دفترخانه‌ها منتقل می‌شود، گفت: طبق صورت‌جلسه‌ای که تنظیم شده 15 روزه قرار است این کار اجرایی شود شاید در اول کار به لحاظ اینکه رویه در حال تغییر است با مشکلاتی روبه‌رو باشد اما روند آن بهبود خواهد یافت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره اطلاعات حساب های بانکی که باید در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد تصریح کرد: گزارش نشان می دهد خوشبختانه 80 درصد نظام بانکی اطلاعات را داده‌اند، با توافقی که با بانک مرکزی انجام شده این اطلاعات را رصد کرده و به ما می‌دهد و امروز می‌توانم بگویم 80 درصد اطلاعات نظام بانکی در حال وصل شدن است و برخی از مؤسسات پولی هنوز اقدام نکرده‌اند که در دستور کار ما قرار دارد و از مکانیزم‌های نظارتی و کنترلی حتماً دنبال می‌کنیم تا سامانه به طور کامل کار خود را اجرایی کند.

کرباسیان همینطور در این باره که چرا از 41 بانک و موسسه تنها دو بانک یا مؤسسه اطلاعات حساب‌های بانکی را به سازمان مالیاتی نداده‌اند، گفت: این 20 درصد بانک‌ها و مؤسسات پولی قطعاً مراودات و ارتباط با دولت دارند و پای کار خواهیم بود تا آنها نیز اطلاعات خود را بدهند.

بهره برداری از ۶ سامانه خدماتی در وزارت اقتصاد

این سامانه ها را درخواست وجه الکترونیک، ارتباطات مردمی، دادور و یاور، تبادل الکترونیکی اسناد و مکاتبات وزارت اقتصاد، ویدئو کنفرانس و مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه ای تشکیل می دهند.

سامانه درخواست وجه الکترونیک وجوه تخصیص یافته به دستگاههای اجرایی و فرایند حسابداری و پرداخت وجوه خزانه را امکانپذیر می کند.

سامانه ارتباطات مردمی تسهیل کننده دریافت اطلاعات، گزارشها و شکایات مردمی و مدیریت فرایند بررسی اقدام و پیگیری تا حصول نتیجه در دستگاهها و واحدهای تابعه وزارت اقتصاد را فراهم می کند.

سامانه یاور میزخدمت مشاوره کسب و کار و سامانه دادور برای دریافت انعکاس پیگیری و رسیدگی به شکایات متقاضیان مجوزهای کسب و کار در نظر گرفته شده است.

مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه ای نیز اینترنتی شکایات مالیاتی را دریافت و فرآیند رسیدگی اولیه و دادرسی را اجرا می کند.

سامانه تبادل الکترونیکی اسناد و مکاتبات وزارت اقتصاد ارتباط را بین ستادهای وزارتخانه در استانها، دستگاهها سازمانها و شرکتهای تابعه و بانکها و بیمه های دولتی و مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی برقرار می کند.

در نهایت سامانه ویدئو کنفرانس که ارتباط وزارت اقتصاد را با ستادهای این وزارتخانه در ۳۱ استان کشور برقرار می کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید