چرا اپلیکیشن‌های استخراج ارز دیجیتالی از اپ استور حذف شد؟

کدخبر: ۲۱۹۷۱۸
اقتصاد نیوز: اپل اعلام کرده است که تمامی اپلیکیشن‌های استخراج و نقل و انتقال ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده همچون بیت کوین را در پلت‌فرم سیستم عامل iOS و macOS از فروشگاه اپ استور حذف کرده و جلوی فعالیت آن‌ها را گرفته است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا؛ این روزها که بازار ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده بسیار داغ شده است، سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و پلت‌فرم‌های بسیاری برای استخراج بیت کوین یا بیت کوین ماینینگ ایجاد شده است.

 کشورها و دولت‌های بسیاری از جمله برخی دولت‌های اروپایی همواره مردم و سرمایه‌گذاران را از مبادله، نقل و انتقالات پول با استفاده از ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین منع کرده‌اند و به سرمایه‌گذاری در این ارز جدید که در اصل واقعیت فیزیکی ندارد، هشدار داده‌اند، چراکه آن‌ها بر این باورند ارزش بیت کوین و ارزهای مشابه دیجیتالی، حبابی شکل و غیرواقعی است و به زودی این حباب ترکیده خواهد شد.

حالا به نظر می‌رسد اپل نیز در راستای مقابله با گسترش استفاده و استخراج ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده حرکت کرده و می‌خواهد با ایجاد ممانعت، کاربرانش را از این ارزهای مجازی محبوب دور کند و از فعالیت‌های آنان که به عقیده بسیاری از تحلیلگران می‌تواند زمینه ساز بستری مناسب برای مجرمان سایبری باشد تا به حساب‌های کاربری و دستگاه‌های الکترونیکی افراد موردنظر نفوذ یافته و اطلاعات آن‌ها را به سرقت ببرند، جلوگیری بعمل بیاورد.

اپل بدین منظور، اپلیکیشن‌هایی که به منظور استخراج و نقل و انتقال ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده همچون بیت کوین توسعه داده شده بودند، را از پلت‌فرم فروشگاه آنلاین و اینترنتی اپ استور حذف کرد.

بدین ترتیب، کاربران گوشی‌های آیفون، تبلت‌های آی‌پد و رایانه‌های مک از استفاده، مبادله و استخراج ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده منع شده‌اند و این ممنوعیت در تمامی پلت‌فرم‌های محصولات اپل اجرا شده است.

اواخر سال گذشته 2017 میلادی بود که اپل برنامه تقویم (Calendar 2) را نیز که به کاربران اجازه می‌داد به استخراج ارز دیجیتال بپردازند، از اپ استور حذف کرد.

به نظر می‌رسد اپل که بر سر مسائل حریم خصوصی و محافظت از اطلاعات شخصی کاربران و دستگاه‌های الکترونیکی‌شان بسیار حساس است، حالا این با این اقدام می‌خواهد در امنیت سایبری محصولاتش بیشتر بکوشد و آن‌ها را از گزند مجرمان سایبری و هکرهای خطرناک فعال در زمینه ارزهای مجازی مصون بدارد.

علاوه بر این، بندی در دستورالعمل‌های اپل وجود دارد که طبق آن، اپلیکیشن‌هایی که به سرعت باتری گوشی کاربران را خالی می‌کند و یا گرمای بیش از اندازه تولید می‌کند، از اپ استور باید حذف شوند. از آنجایی که استخراج ارزهای دیجتالی فشار زیادی به پردازنده گوشی و رایانه می‌آورد، باتری آن به سرعت تخلیه شده و گرمای زیادی نیز به موجب آن تولید می‌شود. علت حذف برنامه calendar 2 هم همین مساله بود.

اپل بدین ترتیب، شرط و شروطی را برای ادامه فعالیت اپلیکیشن‌های فعال در حوزه ارزهای دیجتالی تعیین کرده است که در زیر به آن‌ها اشاره می شود:

۱. اپل به برنامه‌های کیف پول ارز دیجیتال اجازه فعالیت می‌دهد، به شرطی که توسعه دهندگان، ‌ آن‌ها را به عنوان یک سازمان مجزا به رسمیت بشناسند.

۲. تنها اپلیکیشن‌هایی می‌توانند به استخراج ارز دیجیتال بپردازند که فرآیند استخراج در محلی خارج از دستگاه مربوطه همچون فضای حافظه ابری (Cloud) انجام بشود.

۳. اپلیکیشن‌های فعال در زمینه‌ معامله‌ ارزهای دیجیتال اجازه فعالیت در اپ استور را دارند.

۴. اپلیکیشن‌هایی که در تجارت بیت کوین فعالیت می‌کنند، باید قانونی باشند و از طرف بانک‌ها، شرکت‌ها یا موسسات بانکی معتبر تایید شوند.

۵. اپلیکیشن‌های مرتبط با رمز پول، اجازه‌ ارائه ارز دیجیتال برای دانلود برنامه‌های دیگر، معرفی دیگر کاربران برای دانلود برنامه یا افزایش فعالیت و تعداد دنبال‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی را نخواهند داشت و در غیر این صورت از اپ استور حذف می‌شوند.

با این تفاسیر، اپل تمامی راه‌های نفوذ و سوءاستفاده از دستگاه‌های الکترونیکی کاربران را به روی مجرمان سایبری و هکرها بسته است و بدین ترتیب بسیار دور از ذهن و ناممکن به نظر می‌رسد که کاربران بتوانند با سیستم عامل iOS به استخراج ارزهای دیجتالی رمزنگاری شده همچون بیت کوین بپردازند.

تاکنون تعداد کثیری از کاربران در فضای مجازی قربانی حملات بدافزاری وب سایت‌های حاوی تبلیغات برای استخراج و ماینینگ ارزهای دیجیتالی شده‌اند و حساب‌های کاربری و دستگاه‌های الکترونیکی متصل به اینترنتشان مورد سوءاستفاده هکرهای ارزهای دیجیتالی قرار می‌گیرد.

به همین خاطر بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که افزایش این اعداد و ارقام می‌تواند تهدید بزرگی برای امنیت سایبری و حفاظت از اطلاعات کاربران در فضای مجازی باشد.

کمتر از یک ماه پیش اعلام شد یک بدافزار جدید کشف شده که کاربران را در وب‌سایت‌ها به دانلود و نصب نرم‌افزاری که ارز دیجیتالی استخراج می‌کند، تشویق می‌کند تا اطلاعاتشان را به سرقت ببرد.

بسیاری از هکرها و مجرمان سایبری به منظور استخراج بیت کوین ماینینگ، از حساب‌های کاربری، مرورگرهای اینترنتی و دستگاه‌های متصل به اینترنت کاربران (گوشی همراه و رایانه) بدون اجازه آنها سوءاستفاده کردند و این امر مشکلات و چالش‌های متعددی را برای کاربران در فضای اینترنت ایجاد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید