نمایندگان از عدم اجرای دقیق قانون اقتصاد مقاومتی انتقاد کردند

کدخبر: ۲۱۹۸۰۵
اقتصادنیوز: نمایندگان مجلس با انتقاد از نحوه اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و تاکید بر لزوم اجرای دقیق آن عنوان کردند که اکنون ستاد جنگ اقتصادی علیه ایران در وزارت خزانه‌داری این کشور قرار دارد لذا باید از حرف زدن‌ها عبور کرده و به صورت عملی اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ بعد از قرائت گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی درباره نحوه اجرای قانون نحوه پیگیری تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در جلسه علنی امروز( چهارشنبه)، ۶ نماینده به ایراد سخن پرداختند.

شهروز برزگر نماینده سلماس با بیان اینکه برخی قوانین دست و پاگیر دیگر انگیزه‌ای برای ورود بخش خصوصی به عرصه تولید ملی باقی نمی‌گذارد، گفت: طبق بررسی های انجام شده یکسری قوانین دست و پاگیر وجود دارد که انگیزه ای برای ورود بخش خصوصی باقی نمی‌گذارد.

وی تاکید کرد: باید مشوق های صادراتی و نیز مالیات پایین برای کمک به تولید ملی در نظر گرفته شود همچنین ضروری است در بخش کشاورزی با اعمال تعرفه های دقیق از کشاورزان و دامداران حمایت شود.

برزگر همچنین اظهار کرد: در آموزش عالی نیز به بازار کار و به نیازهای کشور توجه کافی نشده است حال اینکه به اندازه کافی منابع خدادادی و نیروی انسانی کیفی داریم لذا مدیریت صحیح این منابع و بهره برداری از نیروی انسانی دارای اهمیت است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه از منابع نفتی به درستی استفاده نشده است گفت که سیاست های دولت ها و کنار گذاشتن مدیران باتجربه نیز به ضرر تولید تمام می شود همچنین بکارگیری مداوم بازنشستگان نیز زمینه ورود نیروهای جوان و خلاق را از بین می برد.

در ادامه علی ادیانی نماینده قائمشهر با بیان اینکه سه ماده از ۴ ماده قانون نحوه پیگیری تحقق سیاست‌های اصل۴۴به دقت اجرایی نشده است، علت آن را توصیفی تا تکلیفی بودن قانون دانست و گفت: در مقایسه قانون با احکام تکلیفی سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در رابطه با اصل ۴۴ به خوبی متوجه می شویم که قانون جامع و مانع نبوده است.

وی با بیان اینکه شورای فراقوه ای در این قانون  جنبه حاشیه ای پیدا کرده و محور کار برای اقتصاد مقاومتی در دست دولت قرار گرفته است، گفت که در این اجرا و نظارت بر اجرای این قانون همه ما و نه فقط دولت مقصریم.

هادی قوامی نایب رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی وجود ابهام در این قانون را دلیل اجرایی نشدن کامل آن دانست و گفت: اگر دولت همین قانون را اجرا می کرد قطعا شاهد تاثیراتش بر روی شاخص های اقتصادی بودیم و اقتصاد را مقاوم سازی کرده بودیم که اگر می شد تکان های ناشی از بازار ارز و کسب و کار اتفاق نمی افتاد.

وی ادامه داد: البته به باور ما اگر سیاست های اقتصاد مقاومتی تدوین نمی شد دولت باز هم اهدافی چون پروژه های عمرانی را پیگیری کرده و آن را به عنوان عملکرد خود گزارش می داد. متاسفانه دچار خطای تشخیص در انتخاب پروژه های اقتصاد مقاومتی شده ایم که اگر مفهوم درست اقتصاد مقاومتی رسیده بودیم، شرایط اینگونه نبود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه کار علمی مانع از خطا در اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی می‌شود، گفت: خطای تشخیص در انتخاب پروژه های اقتصاد مقاومتی ما را در مقابل تکان های اقتصادی در پایان سال ۹۶ در ارتباط با بازار ارز مصون نگه نداشت که اگر این خطاها صورت نمی گرفت، جلوی خروج ارز گرفته می شد و عرضه ارز افزایش می یافت و دولت می توانست از فشارهای وارده به مردم و اقتصاد جلوگیری کند.

قوامی برقراری رابطه علت و معلولی در اجرای پروژه ها را به عنوان خطای دوم در اجرای قانون اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: رابطه علت و معلولی ایجاد شده تاثیری بر رشد اقتصادی کشور نداشته است. این پروژه‌ها نقش فزاینده ای در رشد اقتصادی نداشته و ما در دسترسی به اهداف و سیاست های اقتصاد مقاومتی ناکام بوده ایم.

حمیدرضا فولادگر کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: امروز نهادهایی در کشور وجود دارند که شاید وابسته به قوا نباشد ولی ظرفیت‌های خوبی برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی مثل قرارگاه خاتم الانبیا وجود دارد که باید در شرایط خاص اقتصادی از این ظرفیت ها استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید در این قانون پالایش و تنقیح قوانین در اولویت قرارگیرد، افزود: طبق این قانون سه قوه باید شورای و کارگروهی برای تنقیح و پالایش قوانین انجام دهد و گزارش آن به مجلس ارائه شود.

فولادگر با اشاره به گذشت  ۳ سال از ابلاغ این قانون گفت: متاسفانه تاکنون یک جلسه توسط این شورای تشکیل شده است، اکنون نیز در آستانه تشکیل دومین نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی هستیم که هنوز جلسات شورا تشکیل نشده است.

وی  با بیان اینکه آمریکا ستاد جنگ اقتصادی خود علیه ایران را در وزارت خزانه داری این کشور قرار داده است، یادآور شد: برای مقابله با تهدیدات و خنثی کردن این جنگ هر سه قوه باید فعال شوند چون جنگ اقتصادی علیه کشور به راه افتاده و همه کشور باید بسیج شوند.

مسعود گودرزی نماینده ممسنی با بیان اینکه در ایران افق ها به خوبی ترسیم می شوند، گفت: مشکل ما در اجرا است چون سیاست های اقتصاد مقاومتی روشن و شفاف است . البته دولت باید متولی اجرای این سیاست ها باشد ولی تمام قوا و دستگاه ها باید در کنار قوه مجریه بوده و آن را حمایت کنند، چرا که اکنون در جریان جنگ اقتصادی قرار گر فته ایم.

وی با بیان اینکه طبق قانون باید برای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، تشکیلات فراقوه ای تشکیل شود، گفت: این تشکیلات به درستی تشکیل و تداوم نیافته است و خروجی جلسات هم به درستی پایش نشده است ضمن آنکه بخش خصوصی در این ماجرا نقش شفاف و روشنی ندارد، حال اینکه ما باید از ظرفیت آنها برای تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.

حسن کامران نماینده اصفهان نیز گفت: متاسفانه هنوز اقدامی برای بهبود تولید انجام نشده و فقط فقط جلسه تشکیل می شود انگار اقدامات منحصر به گفتار درمانی شده است. گفتاردرمانی هیچ تاثیری بر زندگی مردم ندارد و تنها هزینه های جاری افزایش یافته، اقتصاد مقاومتی را باید از خود شروع کنیم، مسئولان باید به خود سخت بگیرند و وقتی می توانند از اقتصاد مقاومتی صحبت کنند که خود آن را باور داشته باشند.

وی با انتقاد از کاهش ۴۲۰ هزار کارآفرین در کشور گفت: باید اشتغال در دستورکار قرار گیرد، اقتصاد مقاومتی در شعار محقق نمی شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید