قیمت نفت کاهش نیافت

کدخبر: ۲۲۰۱۹۴
اقتصادنیوز: بهای معاملات نفت روز جمعه با انتظارات فزاینده برای توافق اوپک و متحدانش با افزایش تولید، افت چشمگیری یافت و یک کاهش هفتگی دیگر را رقم زد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در اوت با ۲.۵۰ دلار یا ۳.۳ درصد کاهش، در ۷۳.۴۴ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته حدود چهار درصد کاهش ثبت کرد.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژوییه ۱.۸۳ دلار یا ۲.۷ درصد کاهش یافت و در ۶۵.۰۶ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته حدود یک درصد کاهش را نشان داد.

تحلیلگران کومرس بانک در یادداشتی نوشتند: عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت اوپک است، در نظر دارد تولیدش را ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد و روسیه نیز سرگرم بررسی افزایش تولید خود به میزان حداکثر ۱.۵ میلیون بشکه در روز است. تولیدکنندگان نفت قرار است ۲۲ ژوئن در وین دیدار کنند.

به گفته اوژن واینبرگ، تحلیلگر کومرس بانک، با این حال مشکل این است که شمار متعددی از اعضای اوپک از جمله ایران و ونزوئلا با افزایش تولید که افت تولید آنها را جبران می‌کند، مخالف هستند. طبق گزارش‌های خبری، آمریکا از اعضای اوپک درخواست کرده است تولیدشان را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند. همچنین توییت‌های انتقاد ترامپ از اوپک که این گروه را مسئول افزایش قیمت نفت خوانده است، فشار بیشتری بر این کشورهای تولیدکننده وارد کرده و ممکن است باعث شد آنها تولیدشان را ولو به میزان اندک افزایش دهند.

به گفته هلیما کرافت، مدیر استراتژی کالا در شرکت "آر بی سی کپیتال منیجمنت"، در واقع اکثر تولیدکنندگان اوپک با تسهیل محدودیت‌های تولید مخالف هستند زیرا در حالی که عربستان سعودی در موقعیت بهتری نسبت به سایر تولیدکنندگان قرار دارد اما افت شدید قیمت‌ها ممکن است برنامه اقتصادی "افق ۲۰۳۰" این کشور را به مخاطره بیاندازد.

در نتیجه عربستان سعودی و رهبری اوپک احتمالا محتاطانه عمل کرده و تولیدشان را ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌دهند و اعلام می‌کنند آماده‌اند در صورت وجود کمبود عرضه، به سرعت اقدام کرده و نیاز بازار را تامین کنند. از سوی دیگر ممکن است نشست اوپک به حدی پرتنش باشد که عربستان سعودی و روسیه به تنهایی اقدام کنند.

از سوی دیگر عوامل عرضه و تقاضا نشان می‌دهد تولید سه تولیدکننده بزرگ شامل روسیه، آمریکا و عربستان سعودی رو به افزایش است. تولید روسیه از پایین ۱۱ میلیون بشکه در روز به ۱۱.۱ میلیون بشکه در روز در اوایل ژوئن افزایش یافته است. عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است نیز نشانه‌های بالابردن تولید را نشان داده و به اوپک اعلام کرده تولید نفتش به اندکی بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز در ماه مه در مقایسه با ۹.۹ میلیون بشکه در روز در آوریل رسیده است.

در این بین، آمار شرکت خدمات انرژی "بیکر هیوز" که روز جمعه منتشر شد، نشان داد شمار دکل‌های حفاری نفت فعال آمریکا هفته گذشته با یک حلقه افزایش، به ۸۶۳ حلقه رسید که چهارمین افزایش هفتگی متوالی بود.

بر اساس گزارش مارکت واچ، اداره اطلاعات انرژی آمریکا چهارشنبه گذشته اعلام کرد تولید نفت این کشور ۱۰۰ هزار بشکه در روز طی یک هفته گذشته افزایش یافته و به رکورد ۱۰.۹ میلیون بشکه در روز صعود کرده است. همچنین آمار رسمی نشان داد ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۸ ژوئن، به میزان ۴.۱ میلیون بشکه کاهش یافته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید