بورس هفته گذشته و آینده زیر ذربین اقتصادنیوز/خلاصه هفته گذشته و پیش بین هفته آینده

کدخبر: ۲۲۱۱۲۴
اقتصادنیوز: جهش 10 کانالی بورس تهران طی چهار روز توانسته رکوردی بی‌سابقه در تاریخ بازار سرمایه کشورمان را به ثبت برساند. با وجود ارائه دلایل مختلف برای رونق این روزها، به نظر می‌رسد قدرت بسیار بالای نقدینگی عامل اصلی چنین روندی است و سایر عوامل را به حاشیه رانده است. امری که باعث شد، استراحت قیمت سهام در روز گذشته به کمتر از یک ساعت محدود شود.

به گزارش اقتصادنیوز؛ آغاز معاملات سهام در روز گذشته با افت قیمت بسیاری از نمادها بود، اما طولی نکشید که فشار نقدینگی باعث تغییر روند قیمت‌ها و در نهایت رشد 1971 واحدی شاخص کل شد. به این ترتیب، نماگر بورس تهران طی چهار روز اخیر بیش از 10 هزار واحد رشد کرده و در رقم 106 هزار و 504 واحد ایستاده است. البته باید در نظر داشت که بیش از 900 واحد از رشد روز گذشته به علت بازگشایی نماد «فملی» بود.

بر خلاف رشد 1.9 درصدی شاخص کل، شاخص کل هم‌وزن که در آن نمادها مستقل از ارزش بازار خود اثر یکسانی دارند افت اندکی را تجربه کرد. این موضوع نشان می‌دهد رونق معاملاتی سهام، روز گذشته از حالت حرکت دسته‌جمعی فاصله گرفته است. به عبارت ساده‌تر، در روزهای ابتدایی جریان پرقدرت نقدینگی تقریبا همه سهام را با رشد مواجه کرده بود. هرچند می‌توانستیم عوامل بنیادی نظیر رشد نرخ دلار، انتظارات تورمی و ارزش جایگزینی را پشتوانه این رشد دسته‌جمعی عنوان کنیم، اما این نوع حرکت‌ها عموما باعث نگرانی است؛ زیرا منجر به خروج بازار از تحلیل‌پذیری می‌شود که در نهایت اصلاح قیمت‌ها و بی‌اعتمادی تازه‌واردها را به همراه دارد.

تضعیف رفتار دسته‌جمعی نمادهای بورسی باعث می‌شود تا به تدریج فعالان بورسی به سایر عوامل اثرگذار بر قیمت سهام نیز توجه کنند. به عنوان مثال، طی روزهای اخیر افت محسوس قیمتی در بازار جهانی فلزات رنگی رخ داده است. هرچند رشد نرخ دلار این موضوع را جبران می‌کند و شتاب نقدینگی ورودی به بورس اکنون مانع توجه معامله‌گران به این مساله شده است، اما اگر در آینده نیز به سایر عوامل اثرگذار بی‌توجهی شود، بورس تهران دچار نوعی تحلیل‌زدگی و رفتار هیجانی خواهد شد که در بلندمدت به زیان رونق بازار سرمایه است. در این خصوص گزارش روزانه رفتار بازیگران حقوقی بورس به عنوان حرفه‌ای‌ترهای سهام را مطالعه کنید که بیان‌گر نیاز به تحلیل دائمی شرایط سهام است و نه آنکه صرفا دنباله‌روی از موج نقدینگی.

در میان مهم‌ترین رویدادهای روز گذشته، سخنان اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور بود که بر اجماع سه قوا برای حمایت از بازار سرمایه تاکید داشت. این مساله به خوبی روشن می‌کند که جریان نقدینگی در این روزها چگونه به سمت بورس روانه شده است. این رفتار را باید به فال نیک گرفت که مسئولان حکومت نیز مسیر تولید و کمک به بخش خصوصی را برای شرایط حساس کشور برگزیده‌اند.

یکی از چالش‌های معاملات روز گذشته بحث توقف نمادها به علت رشد 20 درصدی قیمت‌ها بود. «دنیای بورس» در سه گزارش مجزا به این مساله پرداخته است. نخست «قانون محدودیت نوسان 20 درصدی در بورس چه می‌گوید؟»، دوم آنکه «چه نمادهایی به واسطه این قانون در معاملات دیروز متوقف شدند؟» و در نهایت «سهام کدام شرکت‌ها در آستانه متوقف شدن هستند؟».

رویدادهای داخلی به روایت «دنیای بورس»

در حالی که شرایط اقتصاد کلان ایران در شرایط پساخروج با اما و اگر همراه شده همچنان مذاکرات برجامی برای تسهیل حضور شرکت‌های اروپایی و آسیایی در ایران ادامه دارد. البته فرانسوی‌ها معتقدند با وجود امیدواری با شرایط فعلی به دلیل نبود موسسه‌های پرداخت پول نمی‌توانند در ایران فعالیت کنند. این در حالی است که کره جنوبی دیگر متحد ایالات متحده در تلاش و رایزنی با آمریکاست تا معافیت‌هایی را برای کره‌ای‌ها در ایران قایل شود.

پس از تشدید جنگ تجاری ایالات متحده و چین حالا اما خبرها حاکی از آن است که چین ممکن است خرید از نفت ایران به جای نفت آمریکا را در دستور کار قرار دهد.  

البته متناسب با وضعیت کنونی اقتصاد شرایط بازارها هم دستخوش تحولات است. آمار جدید مسکن نشان می‌دهد رشد قیمت مسکن در دو ماهه اول امسال به بالای 32 درصد می‌رسد و این در حالی است که دولت متناسب با التهاب ارزی علاوه بر اتخاذ تصمیم برای تعیین تکلیف اولویت‌های دلار 4200 تومانی و شرایط تامین ارز مصارف خدماتی با نرخ دولتی قرار است تا دو هفته آینده تصمیم‌های جدیدی در این خصوص اعمال کند.

پیش‌تر سخنگوی دولت هم از جلسه روسای سه‌گانه قوا برای بورس خبر داده بود که نسبت به سمت‌وسو دهی نقدینگی به سمت بازار سرمایه ابراز خوش‌بینی شده بود.

از بورس هم خبر می‌رسد که به زودی در نیمه دوم امسال سیستم یکپارچه پرداخت سود اوراق رونمایی می‌شود.

هم‌سو با بحث التهاب ارزی بحث تغییرات قیمت در صنایع بورسی دستخوش دگرگونی است. در این باره در بخش لاستیک و تایر محصول‌های داخلی با افزایش دامنه 5 تا 10 درصدی و محصول‌های خارجی با دامنه افزایش نزدیک 40 درصدی روبه‌رو بوده‌اند. در بخش دارو نیز دولت رسما از میانگین افزایش قیمت 9 تا 10 درصدی خبر داد که البته در برخی اقلام دارویی این افزایش نرخ به 40 درصد هم رسیده است.

در بخش خودرو افزایش نرخ ارز خیلی زود تاثیر خود را گذاشت و بازار خودرو با التهاب شدیدی همراه شد. دراین میان البته عوامل متعدد بیرونی همچون تحریم‌ها و مولفه‌های درونی همچون انتظارات تورمی روی شیب افزایشی قیمت‌ها موثر بوده‌اند.

صادرکنندگان قیر نیز در این وانفسای نوسان‌های ارزی گیج و سرگردانند و به گفته کارشناسان با وجود افزایش نرخ ارز در مقوله صادراتی هیچ بهره‌ای از سود نبرده‌اند. قیمت شیرخام نیز با وجود اینکه با افزایش محدودی به صورت توافق میان دامداران و صنایع لبنی در اختیار وزیر صنعت قرار گرفته اما همچنان در انتظار برای نهایی شدن و ابلاغ است.

در بخش پتروشیمی‌ها هم خبر رسید که ایران در دو ماهه اول امسال 2.2 میلیارد دلار محصول صادر کرده است.

در بخش شرکت‌ها دیروز مجمع «ختوقا» برگزار شد و سهامداران 67 تومان سود به ازای هر سهم تقسیم کردند. پیش‌تر بورس کالای ایران در مجمع سالانه خود که روز دوشنبه همین هفته برگزار شد، از طرح‌های کلان امسال خود رونمایی کرد. البته سهام بورس کالای ایران توسط گروه بهمن به همراه سهام بورس اوراق بهادار تهران از دیروز به فروش گذاشته شد.

در تازه‌ترین اطلاعیه دیروز بورسی نیز اعلام شد سایپا دیزل به دلیل شمولیت ماده 141 قانون تجارت از بورس کنار گذاشته شد. «رکیش» دیروز از افزایش وعده سود برای سهامداران در مجمع امسال خبر داد و سایپا هم همچون همتای خود؛ ایران خودرو با اعلام برنامه عرضه 100 هزار دستگاه خودرو به بازار از شتاب تولید از آبان‌ماه سال 96 خبر داد.

بازار جهانی از نگاه «اقتصادنیوز»

مهمترین عامل تاثیرگذار بر بازارها در روز گذشته، تهدید ترامپ بر وضع تعرفه وارداتی بر 200 میلیارد دلار از کالاهای چینی بود. این اقدام پس از ان اتفاق افتاد که چینی ها به تلافی وضع تعرفه وارداتی 25 درصدی بر 50 میلیارد دلار از کالاهای چینی  در هفته گذشته از سوی کاخ سفید، از عزم خود برای اقدام متقابل خبر دادند.

تهدید تازه ترامپ بازار ارز را دگرگون کرد

سایه جنگ تجاری بر بازار فلزات پایه

تغییر جهت بازار نفت در صبح سه‌شنبه

قیمت طلا به کدام سو می‌رود؟

در این میان بیشترین تاثیر را از تهدید جدید ترامپ، در بازار فولاد و نهاده های تولید این محصول در چین شاهد بودیم.

عقبگرد چشمگیر فولاد و سنگ‌آهن در چین

همچنین، موسسه پلاتس در گزارشی  از بازار محصولات پتروشیمی به بررسی چشم انداز بازار این محصولات در هفته جاری پرداخت.

پیش‌بینی قیمت محصولات پتروشیمی در هفته جاری

نشانه توقف افت؟ با وجود افت ادامه‌دار قیمت‌ها طی روزهای اخیر در بازار جهانی، شروع معاملات امروز در فضایی مثبت است. به طوری که فلزات با نزدیک شدن به کف‌های حمایتی متعادل شده و رشد حدود نیم درصدی را تجربه کرده‌اند. بر این اساس، مس نزدیک قیمت 6850 دلار، روی در 3020 دلار، آلومینیوم 2190 دلار و سرب 2430 دلار نوسان می‌کنند. بازار نفت نیز که در انتظار نشست تاریخی اوپک در پایان هفته است، کم‌نوسان‌تر شده و برنت در محدوده 75 دلار معامله می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید