آینه تورمی مرکز آمار به‌روزرسانی شد

کاهش شکاف تورمی

کدخبر: ۲۲۲۱۷۱
اقتصادنیوز: جدیدترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ تورم در خرداد سال‌جاری معادل ۲/ ۸ درصد بوده است. ارقام منعکس داده شده در این گزارش نشان می‌دهد نوسانات نرخ ارز در ثلث پایانی بهار، مطابق انتظار بیشترین تاثیر را بر گروه «خوراکی‌ها، آَشامیدنی‌ها و دخانیات» داشته است؛ به نحوی که نرخ تورم ماهانه این گروه با افزایش بیش از ۴‌ برابری در مقایسه با ماه پیشین به ۲/ ۴ درصد رسیده است. در میان دهک‌های مختلف نیز، سبد مصرفی دهک‌های میانی بیش از سایرین تحت‌تاثیر نوسانات قیمت بوده ‌است.
کاهش شکاف تورمی

به گزارش اقتصادنیوزنوسانات قیمت‌ها طی ماه‌های اخیر این سوال را ایجاد کرده ‌است که تغییرات قیمتی بیش از همه قیمت چه کالاهایی را تحت تاثیر قرار داده و این اثر بیش از همه بر کدام دهک تحمیل می‌شود؟ گزارش بررسی شاخص قیمت‌ها در خرداد ماه سال جاری که به تازگی از سوی مرکز آمار منتشر شده‌است، نشان می‌دهد در‌حالی که تورم گروه‌های خوراکی، آشامیدنی و دخانیات در ماه میانی بهار تفاوت چندانی نداشت، با شتاب‌گیری روند صعود نرخ ارز گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در خرداد ماه مطابق انتظار زودتر از سایر کالاها و خدمات تحت تاثیر قرار گرفته است. به نحوی که نرخ تورم ماهانه این گروه طی خرداد ماه بیش از ۵ برابر شده است. مقایسه آمار ارائه شده از تورم در دهک‌های مختلف نیز نشان می‌دهد که در نوسانات نرخ ارز بیش از همه و پیش ‌از همه بر دهک‌های میانی اثر گذاشته است. بر مبنای گزارش مرکز آمار در خردادماه سال جاری نرخ تورم در دهک اول و دهم در حدود ۲/ ۸ درصد بوده و دهک‌های ششم تا هشتم بیش از سایر گروه‌ها افزایش قیمت را احساس کرده‌اند.

تورم ۲/ ۸ درصدی در خرداد ماه

«مرکز آمار ایران» با انتشار گزارشی به بررسی وضعیت تورمی در دهک‌های مختلف طی ثلث پایانی بهار پرداخته ‌است. بر مبنای گزارش مرکز آمار، نرخ تورم کل کشور در خردادماه سال جاری ۲/ ۸ درصد بوده ‌است. بر مبنای گزارش مرکز آمار نرخ تورم نقطه به نقطه نیز در خرداد ماه سال جاری با افزایش حدود ۲ واحد درصدی در مقایسه با ماه پیشین به ۳/ ۱۰ درصد رسیده ‌است. به نظر می‌رسد عامل اصلی این افزایش تغییر قیمت مواد خوراکی، آشامیدنی و دخانیات بوده است. چراکه تورم ماهانه این گروه در جهشی معنادار در مقایسه با ماه پیشین با افزایش بیش از ۴ برابری به ۲/ ۴ رسیده است. این در حالی است که تورم ماهانه مرکز آمار تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی و خدمات را در حدود ۹/ ۰ درصد گزارش داده است. رقمی که در مقایسه با ماه پیشین نه تنها افزایش نیافته بلکه در حدود ۳/ ۰ واحد کاهش یافته ‌است. بر مبنای آمارهای مرکز آمار به نظر می‌رسد روند رو به رشد نقدینگی در سال‌های اخیر و نوسانات قیمت در بازارهای مختلف طی ماه‌های اخیر در حال نمود در متغیرهای قیمتی است. بر مبنای گزارشبانک مرکزی در اردیبهشت ماه سال جاری نرخ تورم نقطه به نقطه در کل کشور معادل ۳/ ۸ بوده است. همچنین در مقیاس نقطه‌ای گروه «خوراکی‌ها، مواد آشامیدنی و دخانیات» تورم ۲/ ۸ درصدی و گروه «کالاهای غیرخورکی و خدمات» تورم ۳/ ۸ درصدی را به ثبت رساندند. این درحالی است که شتاب‌گیری روند صعودی نرخ ارز در ماه پایانی بهار باعث ایجاد فاصله‌ای در حدود ۲ واحد بین تورم نقطه‌به‌نقطه مواد خوراکی و آشامیدنی و سایر گروه‌های کالایی شده ‌است.

کاهش شکاف تورمی

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که شکاف بین تورم دهک‌های مختلف که در گزارش پیشین این مرکز ۴/ ۰ درصد گزارش شده بود. در سومین ماه سال جاری در حدود ۱/ ۰ واحد درصد کاهش یافته است. بر مبنای گزارش منتشر شده نرخ تورم ماهانه مواد خوراکی و آشامیدنی با افزایش چشمگیر در تمامی دهک‌های درآمدی همراه بوده است. به نحوی که نرخ تورم ماهانه مواد خوراکی، آشامیدنی و دخانیات در همه گروه‌ها بیش از ۴/ ۳ درصد افزایش یافته است. افزایش قیمت مواد غذایی و آشامیدنی در مقایسه با سایر کالاها و سهم بالای موادخوراکی در سبد مصرفی خانوارهای کم‌درآمد انتظار بیشتر بودن احساس تورم در دهک‌های پایینی در مقایسه با سایر دهک‌ها را ایجاد می‌کند. با وجود اینکه نرخ تورم گزارش شده برای دهک‌های میانی بالاتر از سایر گروه‌ها بوده است، اما افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ تورم ماهانه در دهک اول (به‌عنوان بیشترین تغییر در بین دهک‌های مختلف) نشان می‌دهد این انتظار احتمالا در ماه‌های آینده محقق خواهد شد. بر مبنای گزارش منتشر شده نرخ تورم ماهانه در تمامی گروه‌ها در مقایسه با ماه پیشین افزایش یافته است و در تمامی گروه‌ها به بیش از ۸/ ۱ درصد رسیده است. به گزارش مرکز آمار، دهک اول با تورم ۱/ ۸ درصدی کمترین میزان تورم و دهک ششم با ثبت تورم ۴/ ۸ درصدی در خرداد ماه سال جاری بیشترین میزان تورم را در مقایسه با سایر گروه‌ها داشته‌ است.

 

12-02

 
 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید