آغاز مذاکرات اقتصادی کره شمالی و جنوبی

کدخبر: ۲۲۲۱۹۰
اقتصاد نیوز: مذاکرات اقتصادی و تجاری کره شمالی و جنوبی، برای اولین بار در سال های اخیر، امروز سه شنبه با هدف اجرای طرح های زیربنایی بین دو کشور آغاز شد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا؛ مذاکرات دو کره صبح امروز در روستای 'پانمونجوم' روستای موسوم به 'خانه صلح' شروع شده است و یکی از موضوعات مهم آن، اجرای طرح ریلی است که دو کشور را به یکدیگر مرتبط می سازد.

موافقت برای اجرای این گفت و گوها از ثمرات مذاکرات مهم سران دو کشور در پایان ماه آوریل (اردیبهشت) امسال در روستای پانمونجوم است که به امضای یک بیانیه مشترک صلح میان رهبران دو کشور منجر شد.

هیات کره جنوبی را 'کیم جونگ ایول' معاون وزارت راه و ترابری این کشور سرپرستی می کند که شامل سه عضو است و ریاست هیات کره شمالی هم بر عهده 'کیم یونگ هیوک' معاون وزارت راه آهن است.

همچنین قرار است از روز پنجشنبه این هفته هیات های دو کشور درباره اجرای یک طرح راه شوسه در منطقه 'تونگلیگاگ' در بخش شمالی با یکدیگر مذاکره کنند.

وزارتخانه های راه آهن، جنگلبانی، راه و ترابری و بسیاری از نهادهای خدماتی دو کشور در مذاکرات این هفته، به طور مستقیم با یکدیگر درباره اجرای طرح های زیربنایی دو کشور رایزنی می کنند.

دو کره روز گذشته نیز درباره برقراری خطوط مستقیم ارتباطی و مخابراتی در دریاهای ژاپن و زرد با یکدیگر گفت و گو کردند که نتیجه آن راه اندازی مجدد این خطوط شد.

اجرای طرح های همکاری در زمینه جنگلکاری بین دو کشور از دیگر برنامه های کاری این هفته دو کشور است.

کره شمالی و کره جنوبی همچنین رایزنی هایی را درباره راه اندازی مجتمع صنعتی 'کایه سونگ' در مرز دو کشور و ایجاد دفتر ارتباطی در آن شروع کرده اند اما به دلیل مساله تحریم ها هنوز نتیجه بخش نبوده است.

شماری از بازرگانان کره جنوبی به دنبال زیان هایی که به دلیل بسته شدن متجمع صنعتی مرزی 'کایه سونگ' متحمل شدند، به دولت اعتراض کرده و خواستار گشایش این متجمع شده اند.

این مجتمع که سال 2004 میلادی راه اندازی شده بود به دنبال دستور 'پارک گیون هی' رییس جمهوری وقت کره جنوبی در سال 2016 میلادی بسته شد.

قبل از بسته شدن این مجتمع، نزدیک به 120 شرکت کره ای در آن فعالیت می کردند و 54 هزار کارگر کره شمالی نیز در این مجتمع کار می کردند.

بازرگانان کره ای براورد کرده اند بسته شدن این مجتمع به عنوان نماد همکاری های تجاری و صنعتی دو کره، نزدیک به یک میلیارد و 400 میلیون دلار خسارت به آنها وارد کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید