نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی:

بانک‌های آسیایی بالاخص چینی مدتی است که فشار خود را به شدت افزایش داده‌اند

کدخبر: ۲۲۲۸۴۹
اقتصاد نیوز: نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی گفت: بانک‌های آسیایی بالاخص چینی مدتی است که فشار خود را به شدت افزایش داده‌اند که این روند ادامه هم دارد، بانک‌های هندی هم هنوز درخصوص اسناد اعتباری و نوع ارز و نرخ تسعیر آن اقدامات کافی انجام نداده‌اند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایلنا؛ احسان باقریان درباره بازار صادرات فرآورده‌های نفتی اظهار داشت: بطور کلی فرآورده‌های نفتی ایران به بازارهای منطقه‌ای صادر می‌شود، با توجه به عدم حمایت لازم و قاطع از صنعت پایین دست امکان رقابت پذیری برای صادرات محصولات فرآوری شده به بازارهای دورتر وجود ندارد.

وی افزود: این بازارها شامل امارات متحده عربی، افغانستان، پاکستان، عراق و..است. برای بازار اروپا برخی از فرآورده‌های غیر سوختی صادر می‌شود. در مورد بازار محصولات شیمیایی و پتروشیمیایی گستره بازارهای صادراتی وسیع‌تر است، کشورهای اروپای مرکزی ، اروپای شرقی، افریقا، آسیا بالاخص آسیای شرقی به همراه بازارهای منطقه‌ای در اهداف محصولات پتروشیمی و شیمیایی هستند.

شرکت‌های کوچک واردات خود را افزایش می‌دهند

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به خروج آمریکا از برجام و تحریم واردات از ایران تصریح کرد: با توجه به حضور بخش خصوصی در بازار منطقه و نیاز مبرم بازار منطقه‌ای به شرکت‌های ایرانی جهت تامین سوخت، درخواست‌ها از طرف شرکت‌های بین المللی کمتر می‌شود اما در یک تراز شرکت‌های کوچک‌تر میزان واردات خود را افزایش می‌دهند.  

ریسک و هزینه معاملات فرآورده‌های نفتی بالا می‌رود

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه بدلیل آنکه فرآورده‌های نفتی براساس دلار آمریکا معامله می‌شوند و در بسیاری از کشورهای منطقه مانند عراق و افغانستان ارز یورو به کل معامله نمی‌شود؛ در زمان تحریم‌ها انتقال ارز به داخل کشور با ریسک و هزینه بسیار بالا امکان پذیر می‌شود. معمولا شرکت‌ها در دوران تحریم‌ها قدرت چانه زنی در شرایط تحویل، قیمت گذاری و حمل را از دست داده و مجبور می‌شوند در بازار محدودتر با شرایط سخت‌تر معامله انجام دهند.  

سنگ اندازی جدید اماراتی‌ها / باید دنبال روش مبتکرانه جدیدی باشیم

باقریان درباره راهکارهای اندیشیده شده برای عبور از سد تحریم‌ها گفت: بنظر می‌رسد تحریم‌های جدید بسیار گسترده‌تر و محدود کننده‌تر اعمال شوند، از طرفی همکاری و همراهی امارات متحده عربی با تحریم‌های آمریکا، بعنوان کشوری در هاب منطقه‌ای و محلی با ساختارهای مناسب مالی که امکانات و انتخاب‌های متعددی را در اختیار تجار ایرانی قرار می‌داد؛ موجب می‌شود روش‌های قبلی موثر واقع نشوند و باید به دنبال روش‌های مبتکرانه جدیدی بود. برای آنکه این امر محقق شود نیاز داریم تا منتظر شویم تا ببینیم دستگاه دیپلماسی کشور چگونه با تبحر خود می‌تواند اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه‌ای را با برجام همسو کند.

چینی‌ها فشارها را بیشتر کرده‌اند، هندی‌ها همکاری نمی‌کنند

وی درباره پروسه نقل و انتقالات پول نیز گفت: بانک‌های آسیایی بالاخص چینی مدتی است که فشار خود را به شدت افزایش داده‌اند که این روند ادامه هم دارد، بانک‌های هندی هم هنوز درخصوص اسناد اعتباری و نوع ارز و نرخ تسعیر آن اقدامات کافی انجام نداده‌اند، کره‌ای‌ها البته تا قبل از وضعیت موجود در خصوص اعتبارات اسنادی و پرداخت‌ها فعالیت‌های جدی و مفیدی را انجام داده بودند. بانک‌های اروپایی هم بطور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند بانک‌هایی که تمایل به فعالیت در ایران داشتند و از طریق ارتباط مستقیم یا با واسطه با بانک‌های ایرانی مبادالاتی را انجام داده بودند یا بانک‌هایی که پس از پرداخت جرایم سنگین به آمریکا در دوران تحریم‌ها، هیچگاه حتی پس از برجام هم روی خوش و مناسبی نشان ندادند.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید