احتکار خودرو شایعه است/ خرید 250 میلیارد تومان پراید در سه ساعت

کدخبر: ۲۲۲۹۳۶
اقتصادنیوز: شریعتمداری گفت: در همین چند روز آشفتگی بازار پول 250 میلیارد تومان پول برای پراید از سوی مردم پرداخت شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری که در آستانه روز ملی صنعت و معدن برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به آنکه از سال ۹۲ به بعد کشور در مسیر توسعه در تمامی بخش های اقتصادی حرکت کرد اما امسال در شرایطی روز ملی صنعت و معدن برگزار می شود که با شرایط جدیدی روبه‌رو هستیم و این امر ایجاب می‌کند از دیدگاه خود شرایط جدید را برای ملت ایران تعریف کنیم.

وی افزود: دولت یازدهم در شرایطی روی کار آمد که اقتصاد و سیاست خارجه از عامل مزاحمی رنج می‌برد که خوشبختانه شرایطی ایجاد شد که آرامش به بازار و اقتصاد بازگشت به گونه‌ای که در روزهای نخست روی کارآمدن دولت یازدهم نرخ دلار در مقایسه با پول ملی ۳۰۰ درصد رشد داشت که خوشبختانه بدون مداخله در بازار این نرخ اُفت کرد و انتظارات مردم به سمت مثبت شدن گرایش پیدا کرد.

به گفته شریعتمداری، از سال ۸۲ پس از برگزاری مذاکرات در وین خوشبختانه برجام به سرانجام رسید، با این وجود شاهد مثبت شدن ثبات بازار، روند کاهش نرخ تورم، رسیدن به تورم تک رقمی و رشد اقتصادی توأم با یکدیگر از نقاط مثبت این امر بود که در سایه ثبات، آرامش و قطعیت در سیاست خارجه اتخاذ کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: در ایام اخیر با تغییر در دولت آمریکا یک نفر تلاش کرد که همه مناسبات را به هم بریزد و شروع به هم ریختگی در سیاست خارجی کرد و در شرایط جدید علیرغم اینکه آنها می‌گویند، ما با ملت ایران با هم هستیم،‌ ولی تحریم‌ها با هدف فشار آوردن به اقتصاد ایران در زمینه‌های مختلف را برنامه‌ریزی کردند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تصمیمات اخیر ارزی یکی از راه های مقابله با تحریم ها بود و مسیر حرکت کنترل نرخ ارز در یک سامانه در دستور کار دولت قرار گرفت و این آرایش برای شرایط خاص پیش گرفته شد.

وزارت صنعت نمی‌تواند لیست ثبت سفارش کنندگان را افشا کند

شریعتمداری در واکنش به اعلام فهرست دریافت‌کنندگان ارز از سوی وزیر ارتباطات گفت: بانک مرکزی افرادی را که ارز 4 هزار و 200 تومانی به آنها داده شده است در اختیار دارد بنابراین ما به عنوان وزارت صنعت نمی‌توانیم لیست ثبت سفارش‌ شدگان را افشا کنیم چرا که به این طریق به جنگ بخش خصوصی رفته‌ایم، در حالی که با استفاده از نیروی عقل خدادادی تصمیماتی خواهیم گرفت که به صلاح اقتصاد باشد.

وی با اشاره به برخی محدودیت‌های واردات خودرو از سوی وزیر قبل گفت: تا زمانیکه ثبت سفارش از سوی وزارت صنعت ممنوع اعلام شده و ابلاغ شود، 4 روز فاصله افتاده بود که طی بررسی‌های صورت گرفته بر روی مجموعه واردات خودرو، کشف کردیم 6 هزار و 481 فقره خودرو بر اساس اعلام رسمی حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت در مجموعه نظام اقتصادی کشور وارد شده بود و این در حالی است که در آن ایام ثبت سفارش آزاد نبود.

این مقام مسئول ادامه داد: از این رقم خودرو، پس از اعلام به وزارت اطلاعات، تعزیرات و گمرک، 4 هزار و 500 دستگاه متوقف و مابقی شناسه واردات آن در اختیار دستگاه‌های نظارتی قرار گرفت که باید تا قران آخر آن از حلقوم افراد خاطی بیرون کشیده شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از رشد 24 درصدی تولید خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: علی‌رغم افزایش میزان تولید خودرو میزان فروش و صدور فاکتور برای خودروها افزایش یافته است با ایجاد انتظارات عقلایی منفی، حرکت به سمت خرید غیرمنطقی خودرو طراحی شد که ممکن است در مورد برخی کالاهای دیگر رخ دهد، بر همین اساس، خودرو طلا و ارز نیست و کالای سرمایه ای است که باید با آن برخورد منطقی صورت گیرد.

مردم سه ساعته، 250 میلیارد تومان پراید خریدند

شریعتمداری با تأکید بر اینکه با تمامی کسانی که تخلف کرده اند، باید برخورد شود، حتی اگر در نظام دولتی هم فرد فاسدی بود باید با آن برخورد شود، گفت: هر روز یک گوشه ای یک حرف مبهم می زنند که بازار را دچار تشنج می کنند؛ در حالیکه اسناد آن نیز موجود است، بنابراین باید حرف ها را پیش از گفته شدن، بررسی کرد.

وی افزود: علیرغم اینکه میزان تولید خودروی کشور نسبت به سال قبل 24 درصد رشد داشته است و میزان فروش و صدور فاکتور نیز برای خودروها افزایش یافته است، با ایجاد انتظارات عقلایی منفی، حرکت به سمت خرید غیرمنطقی خودرو طراحی شد که ممکن است در مورد برخی کالاهای دیگر رخ دهد، بر همین اساس، خودرو طلا و ارز نیست و کالای سرمایه ای است که باید با آن برخورد منطقی صورت گیرد.

شریعتمداری گفت: پراید در دوران خود جوان رعنایی بود که اکنون از پا افتاده است که جای خود را به خودروی جوان و رعنای دیگری خواهد داد، بر این اساس 250 میلیارد تومان پول برای پراید در همین چند روز آشفتگی بازار پول از سوی مردم پرداخت شده است که البته خرید کارتکسی هم نبوده است، بلکه خرید قطعی و با کارت شهروندی مردم بوده است.

احتکار 90 هزار دستگاه خودرو صحت ندارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: برای نگهداری تولید یک روز ایران خودرو، 10 سوله 5 هزار متری نیاز است، چطور می توان 90 هزار دستگاه خودرو را که برخی اعلام کرده اند، احتکار کرد. اگر رئیس سازمان حمایت با تخلفات احتکار برخورد نکند، بنده به عنوان وزیر با وی برخورد خواهم کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید