گذر از پیک مصرف برق کشور تنها با کمک نیروگاه مجازی

کدخبر: ۲۲۲۹۷۶
اقتصادنیوز: مدیر عامل توزیع برق استان یزد با اشاره به کاهش ظرفیت برق تولیدی کشورمان در سال جاری به دنبال کاهش نزولات جوی، گذر از پیک مصرف تابستان امسال را به پشتوانه مدیریت مصرف که نیروگاه مجتازی صنعت برق محسوب می‌شود، ممکن دانست.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، «محمدرضا صحتی» به مناسبت هفته مدیریت مصرف برق در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حالی 15 درصد از برق تولیدی در کشورمان از طریق سدهای آبی تامین می‌شود که امسال با وجود اندک بودن بارش‌ها و نزولات جوی، در این بخش با کاهش ظرفیت مواجه هستیم.

وی حداکثر پیش‌بینی نیاز برقی کشور برای پیک بار سال جاری را 55 هزار مگاوات عنوان کرد و گفت: با توجه به مشکل عنوان شده در حال حاضر کشورمان با کسری تامین 6500 مگاوات برق در زمان پیک مواجه است که این کسری را باید از طریق مدیریت مصرف برای عبور از تابستان گرم و اوج پیک بار جبران کنیم.

صحتی از مدیریت مصرف به عنوان نیروگاه مجازی در صنعت برق یاد کرد و گفت: تفاوت حداقل و حداکثر نیاز برقی کشور قریب 17 هزار مگاوات است که این مقدار را باید با سرمایه‌گذاری گزافی تنها برای تامین برق در ماه‌های گرم سال تولید کرد که به هیچ وجه به صرف اقتصادی برای کشورمان نیست لذا مدیریت مصرف در این ایام بسیار حائز اهمیت است.

وی در  باب اهمیت این مسئله همچنین یادآور شد: تنها 9 روز از سال پیک بار بیش از 95 درصد  و برا 23 روز در سال پیک بار به بیش از 90 درصد ظرفیت تولید برق کشورمان می‌رسد که برای تامین آن سرمایه‌گذاری عظیمی باید هزینه کرد که البته اصلاً نیز به صرفه نیست.

این مسئول با بیان این که در حال حاضر ساعات اوج مصرف در کشورمان از ساعت 12 تا  16 و 20 تا 24 است، خاطرنشان کرد: به ازای هر یک درجه افزایش متوسط دمای کشور حدود 500 تا 800 مگاوات به بار سراسری برق کشور اضافه می‌شود.

وی همچنین یاداور شد: سالانه در کشورمان 10 درصد بر مقدار مصرف برق کشور افزوده می‌شود و این در حالی است که این میزان در کشورهای توسعه یافته حدود سه درصد است.

صحتی در بخش دیگری از سخنانش گزارشی از پیش‌بینی پیک‌بار استان در سالجاری و اقدامات و برنامه‌های پیک‌سایی در دست اقدام این شرکت ارائه و تصریح کرد: در حالی پیک بار سال گذشته شرکت توزیع برق استان 845 مگاوات پیش‌بینی شد که این میزان با مدیریت مصرف به بیش از 817 مگاوت نرسید و البته از این لحاظ استان توانست رتبه دوم را در بین استان‌های کشور کسب کند.

وی ادامه داد: برای پیک بار امسال استان در بخش شرکت توزیع 885 مگاوات پیش‌بینی شده که البته تاکنون به 844 مگاوات رسیده است و امیدواریم با اقدامات مدیریتی تابستانی بدون خاموشی را سپری کنیم.

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان با بیان این که استان یزد به طور معمول قریب 15 روز دارای دمای بیش از 40 درجه و 20 روز با دمای هوای 40 درجه است، بر اهخمیت صرفه‌جویی در این ایام تاکید کرد.

وی از اهم اقدامات دفتر مدریت مصرف شرکت توزیع برق استان به برنامه‌های کاهش یا قطع برنامه‌ریزی شذه صنایع(طرح تعمیرات و تعطیلات صنایع)، برنامه ذخیره عملیاتی، خاموشی چاه‌های کشاورزی و استفاده از دیزل ژنراتورها اشاره و در این مورد گفت: در سال جاری 210 واحد صنعتی استان برای برنامه ذخیره عملیاتی، 70 واحد برای مشارکت در طرح تعمیرات و تعطیلات، 1150 چاه کشاورزی و 30 مورد برای بکارگیری دیزل ژنراتورهای خود اعلام آمادگی کرده‌اند.

صحتی در این رابطه همچنین اعلام کرد: در سال گذشته در قالب طرح تعطیلات و تعمیرات یک میلیارد و 148 میلیون تومان، در برنامه ذخیره عملیاتی 680 میلیون تومان، 351 میلیون تومان در بخش چاه‌های کشاورزی و 58 میلیون تومان در همکاری دیزل ژنراتورها، پاداش از سوی شرکت برق به مشترکان پرداخت شده است.

به گفته این مسئول، شرکت توزیع برق استان یزد در حال حاضر دارای 645 هزار مشترک است که بیشترین آنها در بخش خانگی و کمترین‌شان در بخش صنعتی هستند ولی با این حال 53 درصد فروش برق به مشترکان صنعتی و سپس خانگی با 21 درصد، کشاورزی 15 درصد، تجاری 5 درصد و عمومی 6 درصد ، اختصاص دارد.

مدیر عامل شرکت توزیع استان در پایان و در پاسخ به سئوال خبرنگاران در مورد استفاده از کولرهای گازی به جای کولرهای آبی در استان، گفت: هر چند استان یزد با بحران کم‌آبی شدیدی مواجه است ولی از هر نظر استفاده از کولرهای آبی در مقایسه با کولرهای گازی به منفعت مردم استان و کشورمان است.

وی با بیان این که استفاده از کولرهای گازی برای استان یزد که رطوبت کمتر از 15 درصد دارد، اصلاً مفید نیست، گفت: استفاده از این کولرها رطوبت طبیعی موجود در هوای خشک یزد را نیز کاهش و انرا تا هشت درصد نیز کاهش می‌دهد.

صحتی با اشاره به این مصرف آب در نیروگاه‌ها برای تامین برق کولرهای گازی که هشت برابر برق مصرفی در کولرهای آبی است، عنوان کرد: از طرفی با توجه به این که ساخت این کولرها در کشورمان انجام نمی‌شود، واردات آنها نیز به اقتصاد و تولید داخلی خسارت هنگفت وارد خواهد کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید