دولت عراق و اقلیم کردستان در خصوص بازگشایی بازارچه مرزی سقز حاضر به تعامل نیستند

کدخبر: ۲۲۴۳۱۲
اقتصاد نیوز: استاندار کردستان گفت: بازگشایی بازارچه مرزی سیف شهرستان سقز بعنوان مطالبه اساسی مردم جزو برنامه‌های اساسی ماست ولی متاسفانه دولت عراق و اقلیم کردستان حاضر به تعامل نیستند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، بهمن مرادنیا در حاشیه سفر وزیر بهداشت به شهرستان سقز و در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: استانداری کردستان و وزارت کشور موافق بازگشایی بازارچه مرزی سیف سقز است و با اختصاص اعتبار پنج میلیارد تومانی در حال ایجاد زیرساخت‌های لازم بود، اما مسئولان عراقی و دولت اقلیم کردستان موافق بازگشایی این مرز نیستند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر اینکه حکومت اقلیم کردستان از جمله فرماندار پنجوین اخیراً اعلام کرده‌اند که کاملاً با بازگشایی بازارچه سیف موافق هستند، پس چرا رایزنی لازم برای هماهنگی با آنان انجام نمی‌شود؟ گفت: آن‌ها گفته‌اند ما بر دره شیلر کنترل نداریم و 45 کیلومتر مسیر آن اکثراً خاکی است، اما ما رایزنی‌هایی شروع کرده‌ایم و از طریق سرکنسول ایران در اقلیم کردستان درخواست همکاری جهت بازگشایی این بازارچه را کرده‌ایم.

استاندار کردستان در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در مورد انتقاد مردم شهرستان سقز از تبعیض در بین شهرستان مرزی و محروم شدن سقز از داشتن بازارچه مرزی در هفت سال گذشته گفت: تا دو هفته دیگر به سقز سفر می‌کنم و حتماً جواب‌های مفصلی را ارائه خواهیم داد، اما در کل پیگیری جدی برای بازگشایی بازارچه سیف شروع کرده‌ایم.

وی افزود: فاز اول منطقه ویژه اقتصادی بانه به مساحت ۳۵هکتار، تا پایان آبان ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد و در این صورت بانه به قطب اقتصادی بزرگی تبدیل می‌شود.

به گزارش ایسنا، بهمن مرادنیا در آیین بهره‌برداری از بیمارستان 98 تختخوابی بانه گفت: منطقه ویژه اقتصادی بانه بدون همکاری سرمایه‌گذاران رشد نخواهد کرد، لذا سرمایه‌گذاران به دلیل مرزی بودن این شهرستان می‌توانند از تسهیلات بانکی ارزان قیمت بهره ببرند.

وی با اشاره به اینکه حمایت از تولید داخلی از وظایف مردم است و اجرای منطقه ویژه اقتصادی بانه نیز به همین منظور صورت گرفته تا شاهد کاهش کالاهای وارداتی از دیگر کشورها باشیم، افزود: امید است تا پایان آبان امسال فاز نخست این پروژه به اتمام برسد و مورد بهربرداری قرار گیرد.

استاندار کردستان با تأکید بر اهمیت ایجاد منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان در زمینه اشتغال، خواستار ورود نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این مقوله و گفت‌وگو و تلاش برای ایجاد آن شد.

وی دلیل این امر را وابستگی بخش بزرگی از اقتصاد کردستان و غرب کشور به ایجاد این مناطق دانست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید