تولیدکنندگان مرغ نیازمند حمایت هستند

کدخبر: ۲۲۴۴۲۹
اقتصادنیوز: در حالی که 170 تا 180 هزار تن مرغ در کشور تولید می شود نبود بازارهای صادراتی موجب شده قیمت مرغ با کاهش مواجه شده و مرغداران متضرر شوند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری میزان؛ صنعت مرغ کشور به دلیل اهمیتی که در تامین مواد پروتئینی دارد جزو صنایع مهم در کشور به حساب می‌آید و به امنیت غذایی کشور پیوند خورده است.

این صنعت طی ماه‌های اخیر با چالش‌های سختی رو به رو بوده است که مهم‌ترین آن شیوع بیماری آنفلوانزای مرغی بود که موجب شد بسیاری از مرغداری‌ها با خسارت شدید مواجه شوند چه در بخش مرغ‌های گوشتی و چه مرغ‌های تخم گذار.

علاوه بر این دیگر چالشی که این صنعت طی ماه‌های اخیر با آن روبه رو بوده است، قیمت نهاده‌های دامی است که با توجه به تغییرات قیمت ارز با افزایش قیمت نهاده‌ها مواجه شدند که فشار زیادی بابت تامین نقدینگی به آن‌ها وارده شده است.

از طرفی کاهش قیمت مرغ طی ماه‌های اخیر و عدم برنامه‌ای برای حمایت از مرغداران آن‌ها را با چالش مواجه کرده است.

محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی اظهار کرد: هم اکنون مرغداران به طور متوسط در فروش هر کیلو گوشت مرغ با زیان ۲ تا ۳ هزار تومانی روبه‌رو هستند که با ادامه این روند صنعت مرغداری تعطیل خواهد شد.

وی گفت: با توجه به زیان حداقل ۲ هزار تومانی مرغداران در فروش هر کیلو مرغ، تولیدکنندگان در ماه‌های اخیر رقم قابل توجهی را زیان دیدند که انتظار می‌رود مسئولان امر تدابیری برای جلوگیری از زیان مرغداران به کار گیرند.

همچنین مهدی یوسف‌خانی رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان گفته بود، میزان تولید زیاد است و بیش از مصرف نیاز داخل تولید صورت گرفته و چون صادرات ضعیف است، تولید در داخل کشور انباشته می‌شود و تولیدکنندگان متضرر می‌شوند.

در حالی که به گفته رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی ماهانه ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن مرغ در کشور تولید می‌شود که رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی به خبرگزاری میزان گفته بود در مجموع برای تامین مرغ یک ماه در کشور نیاز به ۹۰ میلیون جوجه ریزی است اما در حال حاضر ۱۲۰ میلیون جوجه ریزی داریم و مازاد تولید به تولیدکنندگان ضرر زده است.

به نظر می‌رسد با توجه به میزان تولید در کشور، دولت باید با خرید تولیدات مازاد مرغداران از آن‌ها حمایت کرده و از سوی دیگر با ایجاد بازار‌های صادراتی در کشور‌های همسایه بخشی از تولیدات مازاد را به خارج از کشور صادر کرده تا هم ارزآوری برای کشور داشته باشد هم از تولیدکنندگان حمایت شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید