میزان نقدینگی زمستان گذشته چقدر بود؟

کدخبر: ۲۲۵۸۱۲
اقتصادنیوز: بنا بر آمار بانک مرکزی در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۶، نقدینگی با ۲۲.۱ درصد رشد و رشد تولید ناخالص داخلی بر پایه سال ۱۳۹۰ با احتساب نفت ۳.۷ درصد اعلام شده که این رقم بدون محاسبه نفت ۴.۶ درصد به ثبت رسیده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری میزان، بانک مرکزی شاخص‌های عمده اقتصادی را در ۷ حوزه جمعیت نیرو انسانی، بخش خارجی، نرخ رشد متغیر‌های بخش پولی، بخش واقعی، وضع مالی دولت، بورس اوراق بهادار و تغییرات شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی مورد بررسی قرار گرفت.

بنا بر آمار منتشره از سوی بانک مرکزی در بخش متغییر‌های پولی در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۶، نقدینگی با ۲۲.۱ درصد رشد همراه بوده که در این میان اجزا نقدینگی مانند پول، شبه پول و سپرده‌های بخش غیر دولتی در بازه ۱۹.۴ درصد تا ۲۲.۵ درصد متغییر بوده است.

تغییرات شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی بر پایه سال ۱۳۹۵ نشان دهنده آن است که متوسط نرخ تورم سال ۱۳۹۶ نسبت به متوسط سال گذشته ۹.۶ درصد اعلام شده که نرخ تورم اسفند ماه ۱۳۹۶ در مقایسه با ماه گذشته خود ۱.۱ درصد و اسفند ۱۳۹۶ در مقایسه با ماه مشابه سال ۱۳۹۵ به میزان ۸.۳ درصد محاسبه شده است.

رشد تولید ناخالص داخلی بر پایه سال ۱۳۹۰ با احتساب نفت ۳.۷ درصد اعلام شده که این رقم بدون محاسبه نفت ۴.۶ درصد به ثبت رسیده است.

در بخش وضع مالی دولت، در آمد‌ها به میزان ۱۶۷۵.۷ هزار میلیارد ریال گزارش شده، در این میان سهم پرداخت‌های هزینه‌ای ۲۴۲۹.۴ هزار میلیارد، واگذاری دارایی سرمایه‌ای ۹۲۲.۹ هزار میلیارد ریال، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۴۳۹.۲ هزار میلیارد ریال و کسری تراز عملیاتی و سرمایه‌ای ۲۷۰.۱ هزار میلیارد ریال به ثبت رسیده است.

در بخش تجارت خارجی تراز حساب جاری ۱۵ هزار و ۸۱۶ میلیون دلار، تراز بازرگانی حساب کالا ۲۲ هزار و ۵۹۶ میلیون دلار، صادرات کالا ۹۸ هزار و ۱۴۲ میلیون دلار، واردات کالا ۷۵ هزار و ۵۴۶ میلیون دلار، کل بدهی‌های خارجی تا پایان دوره ۱۰ هزار و ۹۱۰ میلیون دلار اعلام شده است.

در بخش بورس اوراق بهادار در مدت زمان مذکور شخص کل قیمت تا پایان دوره ۹۶۲۹۰.۰ واحد و ۲۵۰.۶ میلیارد سهم به عنوان حجم سهام و حق تقدم معامله شده و به ارزش ۵۳۹.۱ هزار میلیارد ارزش سهام و حق تقدم معامله شده گزارش شده است.

گفتنی است در مدت مذکور جمعیت کشور ۸۱.۱ میلیون نفر به ثبت رسیده که از این رقم ۶۰.۳ میلیون نفر جمعیت شهری و ۲۰.۸ میلیون نفر جمعیت روستایی اعلام شده که مقایسه این ارقام نشان دهنده رشد ۱.۴ درصدی جمعیت و تراکم جمعیت ۴۹.۲ نفر در هر کیلومتر مربع اعلام شده است.

نرخ بیکاری در سه ماهه چهارم سال گذشته ۱۲.۱ درصد و جمعیت فعال ۲۶.۶ میلیون نفر گزارش و ثبت شده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید