کسری بودجه ترکیه به 9.5 میلیارد دلار رسید

کدخبر: ۲۲۶۵۰۸
اقتصاد نیوز: داده های گزارش وزارت خزانه و دارایی نشان می دهد که کسری بودجه ترکیه از اول سال جاری میلادی تا پایان ماه گذشته به رقم 46.1 میلیارد لیر معادل 9.5 میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، بر اساس داده های اقتصادی وزارت خزانه و دارایی ترکیه، درآمد و یا ورودی های بودجه این کشور در 6 ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال پیش 18.2 درصد افزایش داشته و به رقم 353 میلیارد و 600 میلیون لیر رسید و هزینه ها و یا خروجی بودجه نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی با 23.2 درصد افزایش به رقم 399 میلیارد و 700 میلیون لیر ترک رسیده است که تفاوت این ارقام نشان می دهد که بودجه ترکیه در شش ماه گذشته 46 میلیارد و 100 میلیون لیر کسری داشته است.

بر اساس این گزارش اقتصادی، بیش از 50 درصد کسری بودجه نیمه اول سال جاری میلادی مختص ماه گذشته است به طوری که تفاوت درآمدها و هزینه های بودجه ماه گذشته میلادی 25 میلیارد و 600 میلیون لیر بود و این در حالی است که این مقدار در پنج ماه اول سال در مجموع 20 میلیارد و 500 میلیون لیر بوده است.

در دو سال گذشته، کسری بودجه ترکیه به دلیل افزایش هزینه های دولت برای تقویت اقتصاد و بودجه نظامی افزایش داشته است و انتظار می رود این روند در سال آتی نیز ادامه داشته باشد.

کارشناسان اقتصادی ـ سیاسی نزدیک به دولت ترکیه بر این باورند که بیشتر شدن بودجه بودجه نظامی، برای مدرنیزه کردن ارتش و تامین هزینه عملیات های امنیتی داخلی و خارجی است و اقتصاد ترکیه که پس از کودتای نافرجام 15 جولای 2016 افت کرده بود، با تدابیر دولتی سیر صعودی گرفته و این امر می تواند باعث تداوم کسری بودجه سالیانه شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید