خبرگزاری رسمی چین:

تلاش آمریکا برای تحریم نفتی ایران یک شوک بزرگ به دنیا وارد خواهد کرد

کدخبر: ۲۲۶۹۶۱
اقتصاد نیوز: خبرگزاری رسمی چین گزارش کرد تلاش آمریکا برای تحریم نفتی ایران در واقع یک شوک بزرگ به دنیا وارد خواهد کرد و جامعه بین المللی باید برای مقابله با این اقدام هوشیار باشد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا؛ شینهوا روز پنجشنبه در مطلبی نوشت: دولت آمریکا می کوشد از یک سو ایران را تحریم نفتی کند و از سوی دیگر عربستان سعودی را وادار نماید با افزایش تولید، کمبود نفت بازار را جبران کند.

خبرگزاری چین در موفقیت واشنگتن و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای تحقق این هدف ابراز تردید کرده و آورده است ایران 3 میلیون و 800 هزار بشکه معادل 3.9 درصد از عرضه نفت دنیا را در اختیار دارد و به آسانی کشور دیگری نمی تواند جایگزین ایران شود.

شینهوا می نویسد که آمریکا بر دیگر تولید کنندگان نفت فشار آورده است تا نفت بیشتری وارد بازار کنند اما هدف ترامپ این نیست که کمبود نفت جبران شود بلکه او می خواهد از بالا رفتن بهای نفت خام و تاثیرات منفی آن بر اقتصاد آمریکا و شرکت های آمریکایی جلوگیری کند.

خبرگزاری رسمی چین از قول 'مایکل ماهر' مشاور و کارشناس دانشگاه رایس و موسسه بایکر می نویسد‌: کار به این آسانی برای آمریکا پیش نخواهد رفت قطع نفت ایران برای اقتصاد جهان تکان دهنده خواهد بود.

شینهوا ادامه می دهد که از دیدگاه بسیاری از کارشناسان، جلوگیری از عرضه نفت از ایران موجب بالا رفتن بهای نفت خام می شود و اقتصاد دنیا از آن آسیب خواهد دید و این به نفع کشورها نیست.

ماهر ادامه می دهد: کسی در دنیا نیست که خواستار بالا رفتن بهای نفت باشد جایگزین کردن نفت ایران هم کار هر کشوری نیست و باید نسبت به تبعات اقدامات منفی آمریکا برای تحت فشار گذاشتن ایران هوشیار بود.

'گابریل کالینز' از کارشناسان موسسه سیاست خارجی بایکر تاکید می کند که وضعیت امروز با سال های 2014 و 2015 میلادی فرق می کند زیرا در آن زمان آمریکا می توانست روی همکاری اروپا و حتی هند و چین حساب باز کند.

او افزود اما امروز هر اقدامی از سوی آمریکا ممکن است باعث شود که به جای ایران، این واشنگتن باشد که در انزوا قرار می گیرد و مجبور شود مسیر یکجانبه گرایی را در پیش گیرد در ثانی اهداف آمریکا آنطور که تصور می کند محقق نخواهد شد.

مقامات آمریکایی بعد از خروج این کشور از برجام اعلام کرده اند خریداران نفت خام ایران باید تا چهارم نوامبر (13 آبان 1397) واردات نفتی خود از ایران را پایان دهند، در غیر این صورت مشمول تحریم ثانویه آمریکا خواهند شد.

تعلیق تحریم های نفتی که از زمان خروج آمریکا از برجام و عهدشکنی رییس جمهوری این کشور اعلام شد، تا 13 آبان ادامه می یابد.

تحریم های ثانویه آمریکا علیه طرف های خریدار نفت خام از ایران که مغایر قوانین تجارت بین المللی است، موجب واکنش منفی کشورهای مختلف شده به طوری که تعدادی از کشورها در صدد مستثنی شدن خود هستند و برخی از کشورها نیز اعلام کرده اند که آن را اجرا نخواهند کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید