ترامپ : قرار داد نفتا باید به سرعت بازنگری شود

کدخبر: ۲۲۸۲۶۷
اقتصادنیوز: رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به نامه رئیس جمهوری منتخب مکزیک با درخواست تسریع در بازنگری نفتا (توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی)، نتیجه این امر را افزایش اشتغال در هر دو کشور خواند و هشدار داد که در غیر اینصورت وی مسیر بسیار متفاوتی را در پیش خواهد گرفت.
ترامپ : قرار داد نفتا باید به سرعت بازنگری شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، ترامپ روز چهارشنبه در پاسخ به نامه 7 صفحه ای آندرس مانوئل لوپز اوبرادور (مشهور به آملو)، برنده انتخابات ریاست جمهوری 1 ژوئیه (10 تیر) مکزیک گفت که مشتاق همکاری نزدیک برای ایجاد رابطه ای عالی در حوزه های تجارت، امنیت و مهاجرت است.

وی نوشت: یک رابطه مستحکم به مکزیکی قویتر و پیشرفته تر منجر خواهد شد و صادقانه بگویم که من را بسیار خوشحال می کند.

این نامه جدیدترین تلاش دو کشور برای نزدیکی و بهبود روابط پس از پیروزی آملو در انتخابات است. واشنگتن و مکزیکوسیتی در 18 ماه اخیر و در دوره ریاست جمهوری انریکه پنیا نیتو روابط پر تنشی داشتند.

آملو در نامه ای که اوائل ماه ژوئیه فرستاد، 'کنار زدن تشکیلات حاکم' را وجه اشتراک خود و ترامپ خوانده بود.

سران آمریکا و مکریک تلفنی نیز با یکدیگر گفت و گو کرده اند و ترامپ هیئتی عالی رتبه به ریاست مایک پمپئو وزیر امور خارجه را اندکی پس از پیروزی آملو به مکزیک فرستاد.

مکزیک و کانادا بر سر بازنگری نفتا با آمریکا درگیرند. دولت ترامپ می خواهد تا مقررات منطقه ای سختگیرانه تری بر صنایع خودروسازی وضع شود و پیشنهاد داده تا یک بند جدید به نفتا اضافه شود که بر اساس آن عدم بازنگری این معاهده پس از 5 سال به فسخ آن منجر شود.

مذاکره کنندگان تجاری مکزیکی در روزهای آتی به واشنگتن می روند تا گفت و گوها را پس از مدتها احیا نمایند. ترامپ دوشنبه گفته بود که انتظار دارد مذاکرات نفتا به نتایجی برسد. وی در نامه خود به رئیس جمهوری منتخب مکزیک هشدار داد: اگر مذاکرات نفتا به سرعت به نتیجه نرسد من مسیری بسیار متفاوت را در پیش خواهم گرفت.

ماه اوت سال 2017 مذاکرات بازنگری نفتا با درخواست ترامپ که این معاهده را دلیل موازنه منفی تجاری آمریکا با همسایه های خود و افزایش بیکاری کارگران آمریکایی می دانست، آغاز شد.

ترامپ در نامه خود همچنین ابراز آمادگی کرده که مسائل امنیتی و توسعه اقتصادی را که منجر به مهاجرت مکزیکی ها به آمریکا می شود، مد نظر قرار دهد.

قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی ( North American Free Trade Agreement ) یک سازمان منطقه‌ای است که در 1994 پایه‌ریزی شد، آمریکا، کانادا و مکزیک سه عضو این سازمان اقتصادی هستند.

بر اساس موافقتنامه نفتا تمام محدودیت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری میان کانادا، مکزیک و آمریکا در مدت 15 سال بتدریج از بین می‌رفت. اکثر تعرفه‌های تجارت محصولات کشاورزی میان آمریکا و مکزیک به سرعت برداشته شد و تعرفه شش درصدی محصولات کشاورزی (شامل ذرت، شکر و برخی میوه‌ها و سبزی‌ها) در مدت 15 سال برداشته شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید