ایران محموله نفتی به مقصد هند را بیمه می‌کند

کدخبر: ۲۲۸۵۹۱
اقتصادنیوز: پس از اینکه برخی از ارائه دهندگان بیمه کشتی هندی از بیمه محموله‌های نفتی ایران به علت عدم مواجه با تحریم‌های آمریکا سر باز زدند، ایران خود محموله‌های نفتی را بیمه می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت: پس از اینکه برخی از ارائه دهندگان بیمه کشتی هندی از بیمه محموله‌های نفتی ایران به علت عدم مواجهه با تحریم‌های آمریکا سر باز زدند، ایران خود بیمه محموله‌های نفتی را ارائه می‌کند.

اقدامی که به تهران کمک خواهد کرد تا به تامین نفت دومین مشتری بزرگ خود ادامه دهد.

به نوشته این گزارش، اکثر پالایشگاه‌ها در آسیا برای اینکه می‌خواهند به سیستم مالی آمریکا دسترسی داشته باشد، در حال کاهش خرید نفت از ایران هستند.

به گفته منابع آگاه، تهران اخیرا محموله های نفت به مقصد هند در نفتکش‌های شرکت ملی نفتکش را بیمه می کند.

شرکت ایندین اویل، بزرگ ترین شرکت پالایشگاهی هند و بهارات پترولیوم دومین شرکت پالایشگاهی دولتی هند، خرید نفت از طریق نفتکش‌های شرکت ملی نفتکش ایران و بیمه شرکت‌های ایرانی بیمه آغاز کرده‌اند.

یک منبع صنعتی گفت: پس از اینکه شرکت «یونایتد ایندیا اینشورنس» از ارائه پوشش بیمه به محموله‌های ایران خودداری کرد، ایندین اویل که در نظر دارد تا در سال 2019 -2018 از ایران 180 هزار بشکه در روز نفت بخرد، هفته گذشته با نفتکش غول پیکر «دیون» نفت از ایران خرید.

این منبع آگاه ادامه داد: ایندین اویل در تلاش است تا برای ماه آگوست نیز با همین شرایط از ایران نفت بخرد و ایران مسئولیت ارسال نفت به بنادر هند را قبول می‌کند.

یک منبع اگاه در شرکت یونایتد ایندیا اینشورنس تایید کرد که این شرکت ارائه پوشش بیمه به محموله‌های ایرانی را متوقف کرده است.

بیمه گران دولتی به بیمه اتکایی شرکت ایندیا جنرال اینشورنس (GIC) هستند که این شرکت نیز به شرکت‌های بیمه اروپایی و آمریکا وابسته است.

بیمه گران اروپایی و امریکایی که بازار جهانی بیمه را در قبضه خود دارند، به میزان زیاد از ریسک ناشی از نقض تحریم‌ها احتیاط می‌کنند.

یک منبع آگاه در GIC گفت: «در حال حاضر، وضعیت بسیار سخت است. بیمه گران اتکایی اروپایی و آمریکایی هیچ پوششی برای فعالیت‌های مرتبط با ایران ارائه نمی‌کنند.»

سومین منبع آگاه گفت: بیمه ایران برای محموله های نفتی پوشش ارائه می‌کند و شرکت ملی نفتکش ایران بیمه شخص ثالث و پوشش آلودگی را از کلوپ بین‌المللی پی اند آی دارد.

نگرانی از دست دادن پوشش بیمه از سوی شرکت هندوستان پترولیوم سبب شد تا این شرکت خرید محموله‌های نفتی از ایران را از اوایل جولای متوقف کند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران در ماه فوریه گفت: ایران امیدوار است در سال جاری شمسی بیش از 500 هزار بشکه نفت در روز به هند بفروشد.

روز گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود شرکت نفتی هندوستان پترولیوم خرید نفت از ایران را پس از آنکه شرکت‌های بیمه‌ای پوشش بیمه‌ای کشتی را نپذیرفتند، لغو کرده است.

منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود، اعلام کردند: این پالایشگاه در نظر داشته تا یک میلیون بشکه نفت ایران را به تانکر «سوئزمکس» بارگیری کند، اما پس از آنکه نتوانست آن را به خریداران دیگر بفروشد، خرید را لغو کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید