تحریم کنندگان داخلی چه کسانی هستند؟

کدخبر: ۲۲۸۷۹۸
اقتصاد نیوز: مقابله با جنگ اقتصادی دشمن که برای جلوگیری از افزایش نفوذ ایران در منطقه از سوی کاخ سفید آغاز شده، الزاماتی دارد که یکی از اصلی ترین آنها شناختن کسانی است که در داخل از شرایط موجود برای سودجویی بهره می برند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا؛ هدف دولت آمریکا ایجاد نارضایتی در مردم و به چالش کشیدن انقلاب اسلامی و کاهش نفوذ جمهوری اسلامی ایران است و بر این اساس همگرایی و هماهنگی در داخل برای غلبه بر این شرایط، اقدامی ضروری محسوب می شود.

مقاومت در برابر زیاده خواهی های آمریکا و گذر از این گردنه از اهداف دولت و ملت ایران به حساب می آید که همراهی همگانی را می طلبد، اما در این شرایط سخت عده ای باز هم به فکر منافع خود بوده و تلاش می کنند حداکثر بهره برداری و سوءاستفاده را از شرایط پیش آمده داشته باشند.

اقدام این عده قلیل باعث تشدید فشارها بر ملت ایران می شود و برخورد قاطع با آنها گرچه در همه زمان ها ضروری بوده، اما در این مقطع اهمیتی مضاعف دارد تا ملت و دولت بتوانند در مقابل دشمن خارجی ایستادگی کنند و از ناحیه تحریم کنندگان داخلی آسیبی نبینند.

مسئولان نظام برای راهبرد اعلام شده از سوی کاخ سفید مبنی بر توقف صادرات نفت ایران در حال برنامه ریزی هستند و با همراهی مردم به طور قطع همانند 40 سال گذشته بار دیگر دشمن را با شکست مواجه خواهند کرد، اما در این بین برای مقابله با کسانی که به جای چاره جویی برای گذر از این شرایط به دنبال خالی کردن جیب مردم هستند نیز باید برنامه ریزی کرد. 

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در این باره گفت: عده‌ای در این شرایط هم می‌خواهند جیب مردم را بزنند اما ما اجازه نمی دهیم.

جهانگیری تیر ماه سال جاری در آیین گشایش طرح‌های توسعه فولاد صبا در اصفهان گفت: ما به عنوان مسئولان کشور راهبردی که اتخاذ کردیم، مقاومت است، به نحوی که حتی‌الامکان آسیب از زندگی مردم دور شود. 

وی خاطرنشان کرد: این ‌بار هدف آمریکا، ایران و جمهوری اسلامی است اما ما باید بدانیم تحریم‌ها هم تهدید است و هم فرصت، می‌توانیم بسیاری از کالاها را در داخل کشور تولید کنیم، برای همین واردات یک هزار و 400 قلم کالا را ممنوع کردیم.

معاون اول رییس ‌جمهوری گفت: در حالی که همه به دنبال مقاومت هستند، عده‌ای به دنبال این هستند که حتی در این شرایط هم جیب مردم را بزنند که باید مقابل آنها نیز ایستاد و اجازه چنین اقدامی را نداد.

ایجاد اخلال در بازار داخلی به بهانه تحریم ها، بیش از همه در حوزه کالاهای اساسی نظیر دارو مردم را تحت فشار قرار می دهد و برخورد قاطعانه با این اقدامات اولویتی اصلی محسوب می شود.

وزیر بهداشت نیز با تاکید بر اینکه کاسبان تحریم باید شناسایی شوند، گفت: در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، هیچ مشکلی در تامین ارز مورد نیاز نداریم و باید مراقبت کنیم که ارز به موارد مورد نیاز و افراد دارای صلاحیت اختصاص پیدا کند و در عین حال، کاسبان تحریم را شناسایی و با سودجویان برخورد کنیم.

سید حسن قاضی زاده هاشمی تیر ماه جاری در اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و مدیران بیمه سلامت، گفت: مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت موظف است اسامی شرکت هایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام به خرید دارو و تجهیزات می کنند، به دانشگاه های علوم پزشکی و بیمارستانها اعلام کند تا دارو و تجهیزات پزشکی خریداری شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی، با قیمتی بیشتر، خریداری نشود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت: مردم نباید احساس کنند که ما در برابر متخلفان، فقط نظاره گر هستیم. نباید در برابر متخلفان و سودجویان، کوتاه بیاییم، چراکه زمانی که انسان در برابر افراد شرور و سودجو ضعیف باشد، شرارت نهادینه می شود. 

وی خاطرنشان کرد: باید در شرایط کنونی قوی باشیم و با نقشه های افراد سودجو مقابله کنیم، باید در میدان حضور داشته باشیم، چراکه با خطابه و شعار، مشکلی حل نمی شود.

رییس سازمان غذا و دارو نیز گفت: شرکت‌هایی که در زمان تحریم تعهدات خود را بر اساس قوانین تجارت متقابل انجام نداده و یا با تاخیر انجام دهند در لیست سیاه این سازمان قرار گرفته و پس از رفع مشکل جاری کشور امکان حضور مجدد در بازار دارویی ایران را نخواهند داشت.

غلامرضا اصغری رییس سازمان غذا و دارو در نامه‌ای به تمام شرکت‌های وارد کننده دارو، شرکت‌های تولید کننده و وارد کننده مواد اولیه و ملزومات بسته بندی، شرکت‌های فوریتی و شرکت‌های تولید کننده و وارد کننده ملزومات دارویی نحوه تعامل با شرکت‌های تامین‌کننده در شرایط تحریم را ابلاغ کرد.

بیژن زنگنه وزیر نفت نیز گفت: با توجه به احتمال شکل‌گیری برخی سوءاستفاده ها در شرایط کنونی، باید از تجربیات گذشته بهره برد و بررسی‌های لازم را انجام داد، هم ‌اکنون زمان کار کاسبان تحریم است و وزارت نفت تلاش می‌کند با تعیین سازوکارهایی اجازه ندهد که افرادی نیز به این بهانه رشد کنند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز با اشاره به هدف آمریکا از اعمال فشار بر اقتصاد کشور، گفت: آمریکا در پی آن است که با فشار های مضاعف علیه ایران، زمینه خروج کشور ما را از برجام ایجاد کند البته این بدان معنا نیست که ایران به هر قیمتی در برجام خواهد ماند.

وی با اشاره به نقش شرکت های کوچک و متوسط، تصریح کرد:موتور محرک اقتصاد، شرکت های کوچک و متوسط است که باید با شناسایی آنها در داخل و خارج توسط کمیته ای در اتاق بازرگانی فعالیت اقتصادی را گسترش داد.

ظریف با اشاره به شرایط کشور، گفت: در این میان این موضوع اهمیت دارد که شرکت های داخلی باید خود را با شرایط جدید وفق بدهند، به دنبال راه های جدید ارتباط با کشورهای اروپایی هستیم و در تلاشیم از پیدایش کاسبان تحریم و فاسدان هزار میلیاردی جلوگیری کنیم.

تدوین هر برنامه ای برای به شکست کشاندن تلاش های جدید دولت آمریکا برای ایجاد ائتلافی علیه ایران نیاز به همراهی مردم دارد و در صورتی که مردم تلاش مسئولان برای جلوگیری از فعالیت اخلالگران در اقتصاد کشور را مشاهده کردند این همراهی بیش از پیش گسترش می یابد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید