امسال کم بارش‌ترین سال در 50 سال اخیر

کدخبر: ۲۲۹۰۳۴
اقتصاد نیوز: ایران در طی یک دهه اخیر به صورت مداوم بارندگی‌های کمتر از میانگین بلندمدت را تجربه کرده و نزولات جوی روند نزولی به خود گرفته است که این شرایط موجب شده ایران در ۱۰ سال گذشته گرفتار کم‌بارشی شدید و کاهش محسوس منابع آبی شود.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، روزهای گرم تابستان امسال در حالی سپری می‌شود که میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی ۹۷-۹۶ (ابتدای مهرماه) تاکنون به ۱۶۸ میلیمتر رسیده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۲۷ درصد و در مقایسه با مدت متوسط بلندمدت حدود ۳۱ درصد کاهش داشته است.

نگاهی به روند بارندگی‌های ۵۰ سال اخیر کشور حکایت از وضعیت نامطلوب نزولات جوی سال آبی جاری دارد. سال آبی ۹۶-۹۷ با ثبت ۱۶۸ میلیمتر بارندگی رتبه ۴۸ بارش‌های نیم قرن اخیر را به خود اختصاص داده است.

در ۵۰ سال اخیر تنها سال‌های آبی ۷۸-۷۹ با ثبت ۱۴۹ میلیمتر و سال آبی ۸۶-۸۷ با ثبت ۱۳۴ میلیمتر بارندگی به مراتب وضعیت نامناسب‌تری را نسبت به سال آبی جاری تجربه کرده‌اند و در انتهای جدول بارندگی‌های نیم قرن اخیر کشور قرار گرفته‌اند.

در این بین سال آبی ۷۱-۷۲ نیز با ثبت ۳۴۸ میلیمتر پربارش‌ترین مقطع زمانی کشور در طی نیم قرن اخیر بوده است و پس از آن سال آبی ۵۴-۵۵ با ثبت ۳۴۲ میلیمتر و سال آبی ۷۴-۷۵ با ثبت ۳۳۹ میلیمتر پربارش‌ترین سال‌های نیم قرن اخیر کشور بوده است.

تقریبا از حدود ده سال قبل کشور به صورت مداوم بارندگی‌های کمتر از میانگین بلندمدت را تجربه کرده و گرفتار خشکسالی شده است. از سال آبی ۸۶-۸۷ که کشور بدترین شرایط بارش‌ها را در آن زمان تجربه کرده بود، وضعیت به گونه‌ای پیش رفته است که تاکنون ایران هیچگاه بارشی فراتر از میانگین بلندمدت را تجربه نکرده و نزولات جوی روند نزولی به خود گرفته است به طوری که پربارش‌ترین مقطع زمانی یک دهه اخیر کشور مربوط به سال آبی ۹۴ با ثبت ۲۳۷ میلیمتر بارندگی بوده است.

میانگین بلندمدت بارش‌های کشور حدود ۲۴۲ میلیمتر است که بررسی آمار نزولات جوی ۵۰ سال گذشته نشان می‌دهد در طی نیم اخیر کشور ما در ۲۳ سال بارندگی‌های فراتر از میانگین بلندمدت و ۲۷ سال بارش‌هایی کمتر از میانگین بلندمدت را تجربه کرده است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید