مقابله با تحریم با استفاده از فضا های مالی کشور های دوست

کدخبر: ۲۲۹۰۸۱
اقتصادنیوز: رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: پیمان‌های پولی دوجانبه و استفاده از فضاهای مالی کشورهای دوست که قابل‌اعتماد هستند، می‌تواند به عنوان راه‌حل برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا، غلامجسین شافعی صبح امروز (یکشنبه) و در اولین همایش مشترک سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با فعالان اقتصادی بخش خصوصی سه پیشنهاد مطرح کرد: کمیته‌ای مشترک بین کارشناسان اتاق ایران و نمایندگان وزارت امور خارجه به منظور تربیت نیروهای زبده برای پیشبرد مذاکرات بین‌المللی ایجاد شود؛ برای برقراری موافقت‌نامه‌های تجارت ترجیحی زمینه سازی شده و تجارت آزاد بین ایران و کشورهای هدف و تمرکز دیپلماسی اقتصادی بر ۲ موضوع تجارت و سرمایه‌گذاری قرار بگیرد.

رییس اتاق ایران با بیان اینکه یکی از موفقیت‌های مهم دولت دوازدهم، توجه به دیپلماسی اقتصادی است، اظهار داشت: این موضوع در دهه ۹۰ از سوی کشورهای نوظهور مورد توجه قرار گرفت و به ابزاری کارآمد برای حضور آنها در بازارهای جهانی تبدیل شد.

وی تصریح کرد: ترکیب بازار و دولت، برگرفته از مفهوم دیپلماسی اقتصادی و به این معناست که دولت باید با استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد زمینه را برای حضور پررنگ بخش خصوصی در اقتصاد مهیا کند تا آنها بتوانند از امکانات جهانی بهره‌مند شوند.

شافعی همچنین همکاری نزدیک بین اتاق ایران و وزارت امور خارجه را در دولت روحانی مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: این یک اقدام مؤثر محسوب می‌شود که تاکنون مغفول مانده بود و البته همچنان این همکاری‌ها در سطح و اندازه‌ای که باید باشد، نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهداف برگزاری این همایش در شرایط کنونی اشاره کرد و افزود: این همایش فرصتی است تا سفرای ایران در کشورهای دیگر از نزدیک با دغدغه‌ها و خواسته‌های فعالان اقتصادی آشنا شوند و بهترین راهکارها را برای همکاری با بخش خصوصی بیابند.

رئیس اتاق ایران همچنین این نشست را فرصتی طلایی برای مدیران بخش خصوصی دانست و گفت: در این دیدار چگونگی ارتقای فعالیت‌های تجاری مورد بحث قرار می‌گیرد و فعالان اقتصادی می‌توانند از تجربیات سفرا برای تحقق این هدف استفاده کنند، همچنین در پایان این همایش گزارشی از دستاوردهای مهم نشست در اختیار مقامات کشور قرار خواهد گرفت.

شافعی در ادامه به خروج آمریکا از برجام و شرایطی که بر اقتصاد کشور حاکم شده است، اشاره و تشریح کرد: در این زمان نقش‌آفرینی اروپا بسیار اثرگذار است. تاکنون چین، روسیه و ۳ کشور اروپایی پایبندی خود را به برجام اعلام کردند و در مقابل ایران برای ماندن در برجام خواستار تداوم فعالیت‌های اقتصادی خود در سطح بین‌المللی است.

وی با بیان این مطلب که گره‌های بانکی و مالی ایران به این سادگی‌ها گشوده نمی‌شود، تصریح کرد: باید به فکر بی‌اثر کردن تحریم‌ها باشیم؛ پیمان‌های پولی دوجانبه و استفاده از فضاهای مالی کشورهای دوست که قابل‌اعتماد هستند، می‌تواند به عنوان راه‌حل مورد توجه قرار گیرد.

شافعی در ادامه به موضوع تحریم محصولاتی چون فولاد، پتروشیمی‌ها و محصولات پالایشی اشاره و تاکید کرد: تحریم صادرات فولاد و محصولات پتروشیمی به دلیل پراکندگی بازار این محصولات و حضور بخش خصوصی در صادرات آنها، به‌راحتی اتفاق نمی‌افتد. به نظر می‌رسد تبعات این تحریم‌ها بیشتر منجر به افزایش هزینه‌های فروش بیانجامد.

وی ادامه داد: از طرفی صادرکنندگان ایرانی حتی در دوران پسابرجام هم از روابط بانکی محروم بودند.

رئیس پارلمان بخش خصوصی در ادامه به اقدامات بین‌المللی اتاق ایران در یک سال اخیر اشاره کرد و از تأسیس اتاق‌های مشترک جدید؛ همکاری در سامانه جذب فعالان اقتصادی خارج از کشور؛ تهیه بانک اطلاعاتی از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران و بهره‌گیری از ظرفیت اتاق‌های استانی به عنوان اتاق‌های معین، سخن گفت.

شافعی همچنین به سخنان وزیر امور خارجه در نشست قبلی هیات نمایندگان اتاق ایران اشاره کرد و گفت: از دیدگاه‌های ایشان این‌گونه برمی‌آید که اتاق ایران از یک‌سو و دستگاه دیپلماسی کشور از سوی دیگر برای پیشبرد اهداف نظام، لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید