از ابتدای امسال 111 مورد قاچاق انسان در گمرکات کشور کشف شد

کدخبر: ۲۲۹۴۹۲
اقتصاد نیوز: گمرک ایران از ابتدای سال جاری با استفاده از دستگاه ایکس ری، موفق به کشف تعداد ۱۱۱ فقره قاچاق انسان در مبادی خروجی و ورودی کشور شده است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایبِنا؛ از ابتدای سال جاری تاکنون ماموران گمرک موفق به کشف ۱۱۱ مورد قاچاق انسان با رصد اطلاعات و به کمک دستگاه های کنترلی پیشرفته ایکس ری شدند؛ این رقم در ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۶، بالغ بر ۵۵۰ مورد بوده است.

این گزارش با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد از کشفیات قاچاق انسان در گمرک بازرگان صورت گرفته است، می افزاید: در چهار ماهه نخست امسال، بیشتر افراد شناسایی شده در گمرکات کشور از اتباع کشورهای خارجی و غالبا از اتباع همسایگان شرق ایران بوده اند.

این گزارش تصریح دارد، با الکترونیکی شدن گمرک جمهوری اسلامی ایران و تجهیز این سازمان به دستگاه های کنترلی پیشرفته ایکس ری، کشفیات قاچاق انسان رشد قابل توجهی داشته و ریسک خروج غیر قانونی از مرزهای کشور افزایش یافته است.

گزارش مذکور با اعلام اینکه تعداد ایکس ری های کامیونی گمرک ایران نسبت به سال  ۹۲ بیش از سه برابر شده است، تعداد دستگاه های ایکس ری کامیونی فعال در حال حاضر در گمرکات را ۱۶ مورد عنوان کرده و یادآور می شود: اولین ایکس ری کامیونی تولید داخل در تفاهم میان وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت دفاع توسط متخصصان داخلی ساخته و هفته گذشته در گمرک بازرگان افتتاح شد.

همچنین، گفتنی است، در سال جاری، سه دستگاه ایکس ری کامیونی پیشرفته نیز در گمرکات سرخس، دوغارون و بازرگان مورد بهره برداری قرار گرفته اند. این گزارش یادآور می شود: گمرکات مهم و حساس کشور تا پایان سال جاری به ایکس ری های کامیونی مجهز شده و پیش بینی می شود تا پایان سال ۹۰ درصد واردات و ترانزیت، با دستگاه های کنترلی ایکس ری انجام شود.

شایان ذکر است، گمرک ایران در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ موفق شد رتبه نخست مبارزه با قاچاق مواد مخدر و رتبه دوم را در مبارزه با انواع قاچاق در دنیا کسب نماید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید