سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس:

شرکت رنو منتظر آینده روابط سیاسی - اقتصادی ایران و آمریکا برای ماندن یا رفتن از ایران است

کدخبر: ۲۳۰۳۵۸
اقتصاد نیوز: ولی ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار داشت: باید بپذیریم مراودات سیاسی و اقتصادی خودروسازان اروپایی با آمریکا بسیار بسیار بیشتر از ایران است و خیلی طبیعی است که برندهای خودروسازی فرانسوی نیز به همین دلیل ایران را ترک کنند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا؛ نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس افزود: شرکتهای اروپایی قصد خروج از برجام و تهدید منافعش در ایران را ندارند اما وقتی پای منافع اقتصادی به میان می‌آید، منافع اقتصادی آنها با ایران خیلی خیلی کمتر از آمریکاست. به طور مثال شرکت مرسدس بنز به تازگی اعلام کرد طراز مثبت اقتصادی‌اش با آمریکا ۲۰ میلیارد دلار و با ایران کمتر از یک میلیارد دلار است.

وی ادامه داد: خودروسازان آلمانی، فرانسوی و سایر خودروسازان اروپایی حاضر نیستند منفعت بیشتر را با منفعت کمتر عوض کنند.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در عین حال با اشاره به ارزیابی رنوی فرانسه از بازار خودروی ایران و آینده این بازار، گفت: نظر مدیران رنوی فرانسه نسبت به بازار خودرویی ایران این است که بازاری مطمئن و فاقد نوسان و رقابت قیمتی است به همین دلیل با هر قیمت‌گذاری، سود بی‌دردسری عایدش خواهد شد. رنو بازار ایران را لقمه‌ای چرب می‌داند اما با توجه به مراودات سیاسی و اقتصادی این شرکت با آمریکایی‌ها نمی‌توان به ادامه همکاری آنان با ایران مطمئن بود.

ملکی با اشاره به قرارداد همکاری بین رنوی فرانسه و سازمان گسترش و نوسازی، گفت: آن قرارداد،‌ نهایی نشد و اصلا معتقدم این قرارداد هم به سرنوشت قراردادی که سال ۱۳۸۴ با این شرکت به امضا رسید، دچار می‌شود.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس با اشاره به فسخ قرارداد مرسدس بنز با ایران‌خودرو دیزل و پرداخت غرامت به ایران، گفت: در گذشته بعد از خروج بنز از ایران و فسخ یک طرفه قرارداد این شرکت با ایران‌خودرو دیزل، این شرکت به طرف ایرانی خسارت پرداخت کرد در حال حاضر نیز اگر قراردادی بین خودروسازان ایرانی و اروپایی به مرحله «قرارداد» رسیده باشد، پرداخت خسارت و تعیین غرامت ترک قرارداد نیز اتفاق می‌افتد در غیر این صورت «خیر».

وی با اشاره به ارزیابی رنو از وضعیت سیاسی - اقتصادی ایران و آمریکا، گفت: مدیران این شرکت هیچ اظهار نظر رسمی برای فسخ قرارداد با ایران مطرح نکرده‌اند. آنان منتظرند چه اتفاقی در روابط ایران و آمریکا می‌افتد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس خروج احتمالی رنو از بازار خودرویی کشورمان را موجب تعطیلی کارخانه در حال ساخت این شرکت و معطل ماند سرمایه‌گذاری‌های آن دانست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید