حذف ارز مسافرتی شایعه یا واقعیت؟

کدخبر: ۲۳۰۴۸۰
اقتصادنیوز: حذف ارز مسافرتی موضوعی است که از ابتدای پرداخت، انتقاداتی را از سوی مسئولان و کارشناسان به همراه داشته، اما باید دید بعد از حذف آن چه راهکاری برای تامین نیاز ارزی مسافران ارائه می‌شود که تاثیر منفی بر بازار ارز نداشته باشد.
حذف ارز مسافرتی شایعه یا واقعیت؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری میزان، از چند هفته گذشته خبر‌هایی مبنی بر حذف ارز مسافرتی و یا اصلاح نحوه پرداخت آن از سوی مسئولان شنیده می‌شود، اما هنوز تصمیم جدی در این زمینه اتخاذ نشده است.

در این بین سیف قبل از برکناری از ریاست بانک مرکزی در این خصوص گفته بود ارز مسافرتی به صورت کامل قطع نمی‌شود، ولی نحوه اختصاص ارز به مسافران در حال بررسی است.

همچنین رئیس سابق بانک مرکزی در ادامه عنوان کرد: می‌پذیریم در تخصیص ارز مسافرتی شرایط مناسب نیست و باید تصمیم جدیدی گرفته شود.

این درحالی است که مجلس به طور جدی به دنبال حذف ارز مسافرتی بوده و در این زمینه از بانک مرکزی و دولت خواسته تا مانع هدررفت منابع ملی از طریق پرداخت ارز مسافرتی با قیمتی ارزان به گروهی خاص شوند.

به طوری که یکی از نمایندگان مجلس با اشاره به نشست غیرعلنی امروز مجلس گفت: رئیس مجلس اعلام کرد که در جلسه قوای سه گانه در رابطه با پرداخت ارز دولتی به مسافران و گردشگرانی که به خارج سفر می‌کنند اقدام بسیار خوبی صورت گرفت و بنا شد تا فورا جلوی پرداخت ارز دولتی به مسافران گرفته شود.

حال باید دید چه تصمیمی در این زمینه اتخاذ می شود و در بسته جدید ارزی، مسافران از چه طریقی باید ارز مورد نیاز خود را تامین کنند.

ناگفته نماند که گرم شدن بازار تور‌های مسافرتی در هفته‌های اخیر باعث شد تا قیمت تور‌های خارجی بعضا تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کند که با توجه به اختلاف قیمت ارز مسافرتی با ارز در بازار آزاد برای مسافران اهمیتی ندارد و در برخی مسیر‌ها حتی تا پایان شهریور ماه نیز بلیطی یافت نمی‌شود.

چقدر ارز مسافرتی پرداخت شد؟

براساس اعلام سازمان میراث فرهنگی در ماه‌های اخیر و با توجه به افزایش اختلاف ارز مسافرتی با نرخ ارز در بازار آزاد، مسافرت به کشور‌های مختلف رشد چشم گیری داشته است.

به طوریکه تا تاریخ ۲۴ تیرماه سال جاری بالغ بر ۳۱۲ میلیون دلار ارز به مسافران پرداخت شد که رقم قابل توجهی است.

در این میان بسیاری از کارشناسان معتقدند که نحوه پرداخت ارز مسافرتی و قیمت آن برای افراد انگیزه‌ای شده تا با توجه به اختلاف قیمت ارز حتی اگر تصمیم به سفر نداشتند هم برای خرید تور‌ها اقدام کنند و بازار آژانس‌های مسافرتی را رونق دهند.

البته در این بین نمی‌توان افراد را برای سفر به کشور‌های خارجی محدود کرد، اما با توجه به شرایط ویژه ارزی کشور این که عده‌ای محدود ارز ملی را با قیمت ارزان دریافت کنند نمی‌تواند به صلاح کشور باشد و باید دید در بسته جدید ارزی چه تمهیداتی برای اختصاص ارز به مسافران اندیشیده خواهد شد.

با این تفاسیر قبل از هر اقدامی برای حذف ارز مسافرتی باید نحوه تامین آن برای مسافران روشن شود تا حذف یا اصلاح پرداخت ارز  تاثیر منفی بر بازار آزاد نداشته باشد و  از طرفی نیاز واقعی افراد نیز برطرف شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید