یک منبع آگاه خبر داد

تعداد نهایی هواپیماهای تحویلی به ایران روزهای آینده مشخص می‌شود /بوئینگ هیچ هواپیمایی تحویل نمی‌دهد

کدخبر: ۲۳۰۵۱۱
اقتصادنیوز: منابع آگاه می‌گویند که تعداد نهایی هواپیماهایی که قرار است تحویل ایران داده شود در روزهای آینده مشخص خواهد شد.
تعداد نهایی هواپیماهای تحویلی به ایران روزهای آینده مشخص می‌شود /بوئینگ هیچ هواپیمایی تحویل نمی‌دهد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، امروز پنج فروند هواپیمای ATR محصول شرکت فرانسه - ایتالیا وارد ناوگان هوایی ایران شد. در همین زمینه خبرگزاری رویترز نوشت: پنج فروند هواپیمای ATR 72-600 پس از ترک تلوس فرانسه امروز در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست و این هواپیماها از مسیر ارومیه و پس از سوخت‌گیری به تهران وارد شدند.

بر اساس گزارش رویترز، پس از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در ماه می برای خروج از برجام اکثر کمپانی‌ها ملزم هستند تا فعالیت‌های تجاری جاری خود را قبل از اعمال تحریم‌های جدید در 6 آگوست تکمیل کنند. 

شرکت هواپیمایی ATR  محصول مشترک ایرباس و لئوناردو ایتالیا مقامات آمریکایی را تحت فشار قرار داد تا مجوز تحویل هواپیماهای ساخته شده برای ایران را صادر کند.

پس از امضای این توافق شرکت هواپیمای ایران‌ایر سفارش خرید 200 فروند هواپیما از شرکت‌های غربی داشت که شامل 20 فروند هواپیما از ATR بود که این شرکت در تلوس فرانسه قرار دارد. 

با این وجود تعدادی تحویل داده شدند و شرکت‌های هواپیمایی‌سازی می‌گویند آنان نمی‌توانند در دوره تعیین شده هواپیماها را تحویل ایران دهند چرا که واشنگتن به دلیل اینکه بخش زیادی از قطعات این هواپیماها در آمریکا ساخته می‌شود مجوز لازم را نمی‌دهد.

شرکت ATR که پیش از این هشت فروند هواپیما به ایران تحویل داده بود ساخت 12 فروند دیگر را ‌آغاز کرده بود و در حال لابی با وزارت خزانه‌داری آمریکا بود تا مجوز تحویل آنها را در زمان لازم ارائه دهد.

در این زمینه اصغر فخریه کاشان مشاور وزیر راه و شهرسازی گفته است که ایران پول 5 فروند هواپیما را روز جمعه یعنی یک روز قبل از پرواز هواپیماها از فرانسه پرداخت کرده بود.

وی همچنین گفته است که تحویل این هواپیماها نشانه‌ای از تعهد اروپایی‌ها به توافق هسته‌ای است. شرکت ATR اظهارنظری در این باره نکرده است. 

منابع آگاه می‌گویند که تعداد نهایی هواپیماهایی که قرار است تحویل داده شود در روزهای آتی مشخص خواهد شد.

بر اساس این گزارش، تصمیم آمریکا روی ایران سؤالاتی را درباره اینکه آیا ATR می‌تواند به هدف خود مبنی بر تحویل سالانه 80 هواپیما در سال 2018 برسد مطرح کرده است.

در این زمینه شرکت‌های هواپیماسازی می‌گویند در صورتی که آنها نتوانند هواپیماها را به موقع تحویل دهند با آسیب‌های مالی مواجه خواهند شد بنابراین آنها به دنبال پیدا کردن خریداران جایگزین هستند

ایرباس ماه گذشته گفت که تلاش نخواهد کرد که هواپیمای بیشتری به ایران در مدت زمان تعیین شده تحویل دهد این شرکت تاکنون تنها سه تا از کل صد فروند هواپیمایی که با ایران به توافق رسیده است را تحویل داده است.

شرکت بوئینگ که توافق فروش 80 فروند هواپیما را با ایران انجام داده قصد تحویل هیچ هواپیمایی را ندارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید