میرمحمد صادقی، فعال اقتصادی:

افزایش قیمت دلار ناشی از یک برداشت اشتباه بود؛ مردم می‌خواستند از «کاهش شدید ارزش ریال» مصون بمانند/اگر به اندازه کافی ارز در داخل کشور داشته باشیم، قیمت دلار بین ۵ تا ۶ هزار تومان خواهد بود

کدخبر: ۲۳۰۵۴۲
اقتصادنیوز: افزایش قیمت دلار ناشی از یک «توهم» بود؛ مردم می‌خواستند از «کاهش شدید ارزش ریال» مصون بمانند / حالا که دولت تصمیم گرفته «بسته ارزی» جدیدی را باز کند، مردم تلاش دارند مجددا ارز خود را بفروشند و آن را به ریال تبدیل کنند / اگر به اندازه کافی ارز در داخل کشور داشته باشیم، قیمت دلار بین ۵ تا ۶ هزار تومان خواهد بود
افزایش قیمت دلار ناشی از یک برداشت اشتباه بود؛ مردم می‌خواستند از «کاهش شدید ارزش ریال» مصون بمانند/اگر به اندازه کافی ارز در داخل کشور داشته باشیم، قیمت دلار بین ۵ تا ۶ هزار تومان خواهد بود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از علاءالدین میرمحمد صادقی، فعال قدیمی اقتصادی معتقد است افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر بر اثر برداشت اشتباهی بود که بر اساس آن ارزش ریال به شدت کاهش خواهد یافت. او معتقد است اگر ما به اندازه کافی ارز در داخل کشور داشته باشیم، قیمت دلار بین 5 تا 6 هزار تومان خواهد بود.

به گزارش «انتخاب»، قیمت دلار که در روزهای اخیر با یک افزایش غیرمنتظره مرز 11 هزار تومان را نیر رد کرده بود، امروز سرانجام به زیر 10 هزار تومان بازگشت.

میرمحمد صادقی در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب»، درباره علت این کاهش قیمت گفت: برای اینکه دلیل کاهش قیمت را بدانیم باید علت افزایش قیمت در روزهای اخیر را بررسی کنیم. واقعیت این است که، افزایش قیمت دلار به دلیل برداشت اشتباهی بود که در جامعه ایجاد شده بود و مردم تصور می کردند که ارزش پول ملی به شدت پایین خواهد آمد.

او ادامه داد: همین موضوع باعث شد تا مردم پول های خود را به دلار تبدیل کنند تا در صورت کاهش ارزش ریال، دارایی خود را حفظ کرده باشند. در واقع آنها به ارز خارجی هیچ نیازی نداشتند؛ نه قصد واردات داشتند و نه کار دیگری که نیازمند ارز باشد. فقط می خواستند از تنزل فوق العاده ارزش ریال مصون بمانند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: با نرخی که در چند روز اخیر برای دلار وجود داشته، واردات کالا برای تولید، مقرون به صرفه نیست.

میرمحمدصادقی افزود: اکنون دولت تصمیم گرفته به اوضاع بازار ارز سر و سامان بدهد و بسته ای را هم در این زمینه باز کند. از این رو، افرادی که در روزهای اخیر ارز خارجی خریدند، تلاش دارند که مجددا ارز را بفروشند و آن را به ریال تبدیل کنند.

او ادامه داد: در هر صورت نوسان ارز در این حد چند روزه به هیچ وجه جنبه اقتصادی نداشت و حساب شده نبود، در واقع نرخ ریال صرفا دستخوش بعضی از نوسانات سیاسی شده بود.

میرمحمد صادقی درباره نرخ واقعی دلار با توجه به ارز پول ملی ایران گفت: این موضوع بستگی به این دارد که ما چقدر ارز داشته باشیم. اگر به حد کافی و به اندازه نیازهای خود ارز داشته باشیم، نرخ دلار همان 5 تا 6 هزار تومان خواهد بود. اگر بیشتر داشته باشیم، حتی از این رقم هم پایین تر خواهد آمد و اگر به هر دلیلی کمتر از نیاز خود ارز داشته باشیم، مجبور هستیم نرخ بالاتر را نیز مشاهده خواهیم کرد. اما آنچه مسلم است اینکه در این چند روز، فقط برداشت اشتباه و تبلیغات باعث ثبت چنین ارقامی برای دلار شده بود.

میرمحمد صادقی درباره تاثیر تحریم های جدید آمریکا بر میزان ارز در داخل کشور و نهایتا قیمت دلار، که دور اول آن از فردا آغاز خواهد شد نیز گفت: این موضوع بستگی به سیاست دولت دارد. طبیعتا قصد آمریکا ضربه زدن به اقتصاد ایران است. اما این گونه نیست که تحریم اثر «فوری و مستقیم» داشته باشد. ما باید فعالیت اقتصادی را رواج دهیم و مردم را هم به صرفه جویی و هم به تولید تشویق کنیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید