​واکنش بورس تهران به تحریم های ترامپ

کدخبر: ۲۳۱۰۱۶
اقتصادنیوز: شاخص بورس بعد از آغاز دور تازه تحریم های آمریکا برعلیه ایران بر خلاف روزهای قبل که با افزایش چند هزار واحدی مواجه شده بود، در پایان معاملات امروز با رشد ۲۵۶ هزار واحدی در کانال ۱۳۳ هزار واحد تثبیت شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایبِنا، نگاهی به آمارهای داد و ستد تالار شیشه ای نشان می دهد واکنش سهامداران به تحریم های امریکا با احتیاط در خرید و فروش ها در روز جاری همراه شد و همین اتفاق رشد شدید شاخص های بورس را مهار کرد.

متعادل شدن شاخص ها

بر اساس آمارهای معاملاتی، روز جاری شاخص های بورس با نوسان مواجه شدند به طوری که شاخص کل با ۲۵۶ واحد صعود معادل ۰.۱۹ درصد به ۱۳۳ هزار ۵۸۴ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با ۷۵ واحد رشد معادل ۰.۱۹ درصد به ۳۹ هزار ۱۶۷ واحد، شاخص کل «هم وزن» با ۷ واحد افزایش معادل ۰.۰۴ درصد به ۱۸ هزار و ۹۴۹ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با ۵ واحد رشد، معادل ۰.۰۴ درصد به ۱۳ هزار و ۴۱۲ واحد، شاخص آزاد شناور با ۵۳۳ واحد صعود، معادل ۰.۳۸ درصد به ۱۴۱ هزار و ۹۹۵  واحد، شاخص بازار اول با ۱۱۸ واحد رشد معادل ۰.۱۲ درصد به ۹۷ هزار و ۱۰۵ واحد و شاخص بازار دوم با ۸۴۳ واحد صعود معادل ۰.۳۱ درصد، به ۲۷۲ هزار و ۲۸۶ واحد رسید.

نمادهای تاثیر گذار

از سویی دیگر امروز ۴ نماد «فملی با ۱۳۸ واحد، پارسان با ۱۱۰ واحد، همراه با ۸۳ واحد و شپدیس با ۷۸ واحد» افزایش، بیشترین تاثیر مثبت و ۳ نماد رمپنا با (۹۷) واحد، وامید با (۷۵) واحد و کگل با (۷۱) واحد» افت، بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

نوسان شاخص صنایع

این گزارش می افزاید، روز اکثر شاخص های صنایع تالار شیشه ای با ریزش مواجه شدند به طوری که شاخص صنایع «ذغالسنگ با ۷۲ واحد رشد معادل ۴.۳۷ درصد به یک هزار و ۷۳۰ واحد، انبوه سازی با ۱۹ واحد افزایش معادل ۳.۴۸ درصد به ۵۹۰ واحد، سایر مالی با ۶۳ واحد رشد معادل ۲.۹۴ درصد به ۲ هزار و ۲۴۱ واحد، خودرو با ۴۲۰ واحد افزایش معادل ۲.۹۲ درصد به ۱۴ هزار و ۷۹۶ واحد، محصولات کاغذ با (۳۴۵)  واحد افت، معادل (۳.۱۹) درصد به ۱۰ هزار و ۴۶۵ هزار واحد، وسایل ارتباطی با (۵۰)  واحد کاهش معادل (۳.۴۴) درصد به یک هزار و ۴۲۸ واحد، فنی مهندسی با (۳۷) واحد افت معادل (۵.۴۳) درصد به ۶۵۰ واحد» رسید.

بیشترین افزایش قیمت

در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی امروز بازار سهام مشخص می کند: قیمت سهام نمادهای «کدما، وبصادر، شدوص، خمحور، حفاری، کاما و تکنو» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «رمپنا، رتکو، شکربن، وپترو، چدن، قشرین و خنفر» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند.

توقف و بازگشایی نمادها

این گزارش می افزاید: طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های «توسعه معادن و فلزات، سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، سیمان خزر، گسترش نفت و گاز پارسیان، شیشه قزوین و حفاری شمال» از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های «پالایش نفت تبریز، احیا صنایع خراسان، گروه مپنا، دوده صنعتی پارس، معدنی دماوند، فرآورده‌های نسوز ایران، مهندسی صنایع روان فن‌آور، شیرین‌دارو و تولید تجهیزات سنگین هپکو» بازگشایی شدند.

 به این ترتیب، در پایان معاملات امروز بورس، در ۱۸۳ هزار و ۹۸۵ نوبت معاملاتی، ۲ میلیارد و ۶۵۳ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش یک هزار و ۹۳۸ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار به ۵۱۰ هزار و ۴۳۲ میلیارد تومان رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید