افزایش حجم تجاری ایران و چین

کدخبر: ۲۳۱۶۸۷
اقتصاد نیوز: سخنگوی وزارت بازرگانی چین با اشاره به توسعه روابط اقتصادی تهران و پکن اظهار داشت: حجم تجارت ایران و چین در نیمه نخست سال 2018 میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل 10.1 درصد افزایش یافته است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا؛ 'گائو فنگ' روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در شش ماه اول سال جاری حجم تجارت دوجانبه بین چین و ایران به 17 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به سال قبل 10.1 درصد افزایش داشته است.

او تصریح کرد: در سال 2017، حجم تجارت دوجانبه بین چین و ایران 37.18 میلیارد دلار بود که نسبت به سال قبل از آن 19 درصد افزایش داشت. 

سخنگوی وزارت بازرگانی چین گفت: ایران در سال 2017 روزانه حدود 630 هزار بشکه نفت به چین صادر کرده است و در پنج ماهه اول 2018 نیز تقریبا میزان فروش نفت در همان سطح باقی مانده است.

او با اشاره به اینکه افزایش حجم مبادلات تهران پکن بیانگر رشد و افزایش همکاری های اقتصادی دو کشور است، گفت: در یک دهه گذشته دو کشور سطح روابط خود را حفظ کرده اند به طوری که چین اولین و بزرگترین خریدار نفتی و بزرگترین مشتری صادرات غیر نفتی ایران به شمار می رود. 

سخنگوی وزارت بازرگانی چین با اشاره به تحریم های آمریکا علیه ایران گفت: روابط اقتصادی دو کشور بدون توجه به قوانین داخلی کشورهای ثالث، توسعه پیدا می کند چین همانند گذشته در زمینه های اقتصادی و تجاری با ایران کار می کند و خروج آمریکا از برجام تاثیری در روابط اقتصادی دو کشور ندارد.

به گفته وی چین مخالف یک جانبه گرایی اقتصادی آمریکا یا هر کشور دیگری است و قوانین داخلی این کشور برای چین اهمیتی ندارد لذا ما مخالف خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های یکجانبه واشنگتن علیه تهران هستیم.

اظهارات سخنگوی وزارت بازرگانی چین در حالی است که 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا ماه مه اعلام کرد آمریکا از توافق هسته ای بین المللی با ایران خارج شده و تحریم ‌های اقتصادی علیه تهران که از ژانویه سال 2016 تحت برجام معلق شده بود، دوباره اعمال خواهد شد. 

سخنگوی وزارت بازرگانی چین در ادامه افزود: توسعه روابط اقتصادی ایران و چین با هیچ قانون بین المللی در تضاد نیست دو کشور دارای روابط اقتصادی دیرینه هستند و این روابط همچنان در آینده نیز حفظ خواهد شد.

او گفت: اینکه کشوری بر اساس قوانین داخلی خود به کشورهای دیگر فشار بیاورد یا تدابیر یکجانبه ای علیه اقتصاد یک کشور اعمال کند با سیاست اصلاحات و درهای باز چین متضاد است و با آن همراهی نمی کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید